Netlibris

Uppgifter

Ladda ner uppgiftsmall:

Spänning

  1. Samla föremål i bokkassen som kan bidra till att händelserna i boken får sin förklaring.
  2. Välj den mest skrämmande/spännande miljön och stämningen i boken du läst. Gör en ljudvärld om den. Presentera den för dina klasskamrater.
  3. Gör en efterlysning av en brottsling i boken du läste.

Berättelser från det förgångna

  1. Skriv en sammanfattning av händelserna i boken ur huvudpersonens förälders perspektiv: hur ser han eller hon på händelserna i verket?
  2. Välj bland verkets personer en vars bästa vän du skulle vilja vara. Skriv ett brev till honom eller henne.
  3. Rita ett släktträd för huvudpersonen.
  4. Faktabokuppgift: Gör tio frågesportsfrågor åt din klass utifrån boken. Gör sådana frågor att det inte går att svara på dem med antingen ett nej eller ja. Eleverna i klassen svarar på frågorna i grupper som söker de rätta svaren med hjälp av böcker och internet.

Berättelser om framtiden

  1. Välj de tre mest fantasifulla föremålen ur boken du läst. Rita dem och skriv en produktbeskrivning för föremålen: hur används de och vad är användningssyftet?
  2. Rita en tidslinje med händelserna i verket.
  3. Samla ihop verkets persongalleri. Gör en tabell där du grupperar verkets personer i tre grupper: berättaren/berättarna, realistiska personer, fiktiva personer.

Fantasy

  1. Rita en händelsekarta över verket.
  2. Välj den ondaste personen i boken. Vilka verkliga (realistiska) drag har han eller hon, vilka orealistiska? Skriv och rita.
  3. Välj en viktig scen ur boken. Tänk att du är med i händelserna. Hur skulle hjältens agerande förändras om du skulle delta i händelserna? Skriv.
  4. Serieuppgift: Undersök och beskriv teckningsstilen i den seriebok du läst. Rita eller berätta om de väsentliga dragen i stilen.

Människor

  1. Intervjua någon som läst samma bok, jämför dina egna tankar med hens erfarenheter.
  2. Skriv en presentationstext om huvudpersonen i stil med en vänbok.
  3. Samla bilder på personer i boken och berätta/skriv med hjälp av dem hurdan person det är fråga om.
  4. Faktabokuppgift: Skriv en kort saktext om din faktabok för yngre läsare, där du presenterar bokens ämne.

På resande fot

  1. Förvandla verket till en saga.
  2. Hur skulle du vilja ändra huvudpersonens liv? Skriv ett brev eller e-postmeddelande till honom eller henne.
  3. Vilka föremål skulle huvudpersonen ta med sig på en resa? Motivera fem föremål.

Naturberättelser

  1. Ta tre bilder och presentera med hjälp av dem verkets händelseplatser.
  2. Välj den viktigaste djurfiguren i boken du läst. Hurdan människa vore det? Hitta på en ålder, ett yrke osv. och rita det.
  3. Välj den viktigaste miljön i boken. Rita eller beskriv den och presentera för klassen.
  4. Faktabokuppgift: Skriv en sammanfattning på 50–100 ord om faktaboken du läst.

Humor

  1. Välj den roligaste scenen i boken. Läs den högt för klassen.
  2. Rita verkets persongalleri. Framhäv personernas lustiga drag.
  3. Välj de två roligaste scenerna/sakerna i boken. Skriv ett skämt om dem och framför det.
  4. Serie: Plocka egennamn ur serien. Fundera över varför det kan vara svårt att lägga märke till dem i serietexter.

Kortprosa

  1. Välj två noveller du läst. Byt huvudpersonerna i dem. Hurdana misstag eller hurdan förvirring skulle bytet skapa? Skriv.
  2. Välj fem saker som är gemensamma för alla noveller du läst. Samla ihop och presentera dem.
  3. Samla ihop fem aforismer. Motivera.

Dikter och pjäser

  1. Välj de tjugo mest intressanta orden i verket. Gör ett ordförklaringsspel av dem.
  2. Välj bland personerna i dikterna den som du tycker skulle passa allra bäst som lärare. Beskriv och motivera ditt val.
  3. Rita ett nytt bokomslag och skriv en baksidestext. Du kan också göra flikar som man vänder innanför omslaget med bakgrundsinformation om författaren.