Netlibris

Filmer inklusive uppgifter

Ladda modeller för filmuppgifter här:

  1. Rituppgift
  2. Skrivuppgift

Introduktionstexterna (på finska) om filmerna finns på webbplatsen Skolbio.

Skattkammarön

Soppstans hemliga sällskap (Soppalinnan salaseura, Estland och Finland 2015), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdan vore världen om vuxna betedde sig som barn? Skriv eller rita om ämnet.
  2. Ett gift har orsakat en stor epidemi i Soppstan. Till och med Soppstans radio varnar om epidemin. Planera en kort nyhet om ämnet för radion.
  3. I vilka frågor skulle du vilja att dina föräldrar lyssnade mer på dig och trodde på dig? Har du andra önskemål till föräldrarna eller andra vuxna?

Sune på bilsemester (Sverige 2014), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Sune är filmens huvudperson. Hurdan är han? Hurdana önskemål eller tankar har han?
  2. Hurdan är Sunes familj? Hur förhåller sig familjemedlemmarna till varandra? Vilka problem och inbördes konflikter möter familjen under resan?
  3. Skriv en egen filmrecension om filmen. Berätta åtminstone följande: Vad handlar filmen om? Hurdan är stämningen i filmen? Tyckte du om filmen? Varför eller varför inte? För vem skulle du rekommendera filmen?

Tidsresa

Hugo Cabret (USA 2011), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Filmen utspelar sig huvudsakligen på järnvägsstationen Montparnasse i Paris. Fundera över vilka möjligheter järnvägsstationsbyggnaden, inklusive omgivningen, erbjuder berättaren. Hitta på några tankar på ett par meningar om hurdana berättelser som skulle kunna utspela sig på Hugos järnvägsstation.
  2. Högt uppe i järnvägsstationens klocktorn är det fin utsikt över staden. Måla en storstadsutsikt.
  3. Under vilken tidsperiod utspelar sig filmen? Hur skulle du beskriva filmens tidsbild? Vilka saker i miljön eller händelserna vittnar om berättelsens tidsperiod? Vad berättar personernas kläder och accessoarer eller yrken om tidsperioden?
  4. Vad tycker du att filmers charm eller illusion grundar sig på? Vad gör en film imponerande eller rörande? Vilka filmer har gjort intryck på dig eller varit betydelsefulla för dig på något sätt?

Belle & Sebastian (Belle et Sébastien, Ranska 2015), åldersgräns K7

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdant är Sebastians liv? Är det annorlunda än ditt liv? För dagbok över dina sysslor under en dag. Skriv ner åtminstone vad du gjorde på morgonen, dagen och kvällen.
  2. I filmen måste en som är liten försvara sin rätt mot en som är större och starkare. Vad skulle du vilja påverka? Gör en affisch om temat med en bild och en mening.
  3. Hurdan är vänskapen mellan Sebastian och Belle. Kan en hund vara människans bästa vän?

Djurens hus

Blixten och det magiska huset (The House of Magic, Belgien 2013), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Varför skrämmer filmens magiska hus djuren i den närmaste omgivningen? Varför tror en del att huset är förhäxat?
  2. Daniel är gamla Lawrences brorson. Varför tål inte Daniel katten Blixten?
  3. I filmen förekommer det många olika, roliga mojänger. Planera en rörlig leksak för en kompis eller familjemedlem.

Småkryp: Långfilmen (Minuscule – La Vallée des Fourmis Perdues, Frankrike 2014), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Gör jordkonst för myror och nyckelpigor av frön, löv, gräs, kvistar, stenar, sand och annat material som naturen erbjuder. Du kan också ta foton på ditt naturgalleri.
  2. Varför tycker de svarta myrorna att de röda myrorna är skrämmande? Rita varelser som du själv tycker är skrämmande.
  3. I animerade filmer har ljud stor betydelse. Se en film eller ett barnprogram utan ljud och försök själv göra ljud.

Amazonia, Frankrike / Brasilien 2014, barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Fundera över regnskogens ljudvärld. Vilka ljud kommer du särskilt ihåg?
  2. Hur skiljer sig regnskog från finsk skog?
  3. Filmens huvudkaraktär, en kapucinapa som heter Saï, var först rädd i den nya miljön. Varför?

På mormors vind

Lilla Ilona och hennes lamm (Pikku Ilona ja hänen karitsansa, Finland 1957), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Hur kan du dra slutsatsen att filmen är gammal? Vad är det som är gammaldags med filmen? Hurdana kläder, fordon, yrken, föremål, byggnader eller seder syns i filmen?
  2. Hur var det att titta på en svartvit film? Har du sett andra svartvita filmer?
  3. Hurdana känslotillstånd upplevde personerna i filmen? Vad annat än miner hjälper dig att dra slutsatser om personernas känslotillstånd i filmen?

Filmen kan ses avgiftsfritt via Nationella audiovisuella institutets (KAVIs) Filmstig. För att se filmen behövs användarnamn och lösenord. Du kan beställa användarnamn till din e-post via adressen koulut@kavi.fi. Tjänsten fungerar under skolornas verksamhetsperiod. Meddela då du beställer användarnamnet att filmen ska ses som en del av läsdiplomet Smarta läsare.

Snödrottningen/Lumikuningatar (Die Schneekönigin, Finland och Tyskland 2015), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Många figurer i litteraturen och filmer påminner om Snödrottningen. Sök figurer som påminner om Snödrottningen i sagor och berättelser och jämför dem. Vad har figurerna gemensamt? (Exempel: Vita Häxan i boken Häxan och lejonet, Elsa i filmen Frost, Isfrun i boken Trollvinter.)
  2. Filmen baserar sig på Hans Christian Andersens saga Snödrottningen. Sök information om H.C. Andersen. Ta reda på till exempel: När levde han? Vilket land kom han ifrån? Vilka andra kända sagor skrev han? Vad annat berättar man om hans liv?
  3. På vintern dör naturen tillfälligt. Snön täcker  landskapet och gör det mjukare och förändrar den tidigare bekanta världen. I norr är det en lång tid av mörker, men emellanåt ger månen och norrsken färg åt landskapet. Det är kallt, men vackert. Måla och rita ett vinterlandskap. Fundera över hur naturen ser ut på vintern och tänk på hur vinterlandskapet såg ut i filmen. Hurdana färger använder du för att illustrera en vinterhimmel, snö och is?
  4. Vad är vänskap? Hurdan är en god vän? En hurdan vän är inte en god vän? Vad är det bästa med vänskap? Hur får man nya vänner? Hur beskrivs vänskap i filmen? Vad gör barnen i filmen tillsammans? Vad gör du själv med dina vänner?

Ledtråd

Antboy, (Danmark 2013), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdana superkrafter får Pelle då han blir biten av en myra? Hitta på och skriv hurdan superkraft du själv skulle vilja ha.
  2. Klarar sig Myrpojken ensam i strider? Vilken betydelse har vänskap i filmen?
  3. Jämför Myrpojken med Spindelmannen som är bekant från serier och filmer. Vilka likheter ser du mellan figurerna?

Fantasy

Den lille prinsen (The Little Prince, Frankrike och Kanada 2015), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Rita en bild över hur det skulle vara att ha en räv som vän. Vad skulle du göra tillsammans med räven?
  2. Låtsas att du besöker rymden såsom den lille prinsen. Beskriv kort den plats du besöker. Berätta också vad du gör och vilka du träffar.
  3. Flickan berättade för flygaren att hon inte vill bli vuxen. Flygaren svarar att det inte är ett problem att bli vuxen, men att glömma. Varför vill flickan inte bli vuxen? Vad tror du att flygaren menar med sitt svar? Vad tycker du att vuxna har glömt om hur det är att vara barn? Har flickans mamma glömt något? Tycker du att vuxna som du känner har glömt något? Vad borde de minnas?

SVJ – Stora vänliga jätten (The BFG, Storbritannien, Kanada och USA 2016), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Skriv om den mest imponerande scenen eller händelsen i filmen. Vilka olika medel tycker du att de som gjort filmen har använt för att skapa stämningen i scenen?
  2. Filmregissören är den person som bestämmer hur filmen ska berättas och hurdan stämning den ska ha. Filmregissörens uppgifter är bl.a. att regissera innehållet och händelseförloppet, bestämma det allmänna konstnärliga uttrycket, regissera skådespelarnas prestationer samt att välja inspelningsplatser, placeringen av kameror, belysningen och ljudspårets innehåll. Filmregissören arbetar tillsammans med den övriga produktionsgruppen. Fundera över vilka val regissören har varit tvungen att göra då man gjort en film av boken. Plocka ut exempel på dina observationer ur boken och filmen.
  3. Vilka föremål från människovärlden såg ni i jättarnas land? Till vad använde jättarna föremål från människovärlden? Gör en lista på tio föremål eller saker från människovärlden som jättarna skulle kunna använda i sin egen värld och hitta på ett användningsändamål för varje föremål.

Hjärtefrågor

Snobben: The Peanuts Movie (The Peanuts Movie, USA 2015), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdan var stämningen i filmen? Vilket var det roligaste stället? Fanns det sorgliga ställen i filmen?
  2. Har du någonsin varit förälskad? Vad kan man prata om med den man är förälskad i?
  3. I filmen underskattar och driver barnen med Karl och skrattar åt honom, men den lilla rödhåriga flickan ser bakom Karls gärningar. Räkna upp vänliga eller modiga saker som Karl gör i filmen.

Ella och hennes vänner 2 – Paterock (Ella ja kaverit 2 – Paterock, Finland 2013), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Filmen baserar sig på en bok om Ella, Ella ja Paterock (på finska). Bekanta dig med boken och sök ställen, där man beskriver en person detaljerat. Jämför beskrivningen i texten med skådespelarens rollprestation i filmen. Hur bra tycker du att skådespelaren lever sig in i eller spelar sin roll?
  2. Elviira är rik och känd. Hurdant är stjärnan Elviiras liv? Hurdant liv skulle hon vilja leva?
  3. Berätta med några meningar vad du tycker är filmens lärdom.

Jojjes ljuvliga medicin

Asterix: Gudarnas hemvist (Asterix: Le domaine des dieux, Frankrike 2014), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Gör en kort serie om den bästa scenen i filmen. Du kan använda Aikakausmedias seriemaskin (Sarjiskone, på finska) som hjälp.
  2. Vad betyder bildning? Kan det på olika håll i världen finnas olika uppfattningar om ordets betydelse?
  3. Varför ville inte gallerna att deras by skulle förändras? Varför ville inte romarna flytta till Gallien?

Sagan om skogen (Metsän tarina, Finland 2012), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Dela pappret i två delar med hjälp av en linjal. Rita på ena sidan en skog som du tycker om. Skriv namnen på skogens invånare på, eller under, bilden du ritat.
  2. Forna tiders finländare respekterade många djur och målade bilder på dem bland annat på klippor. Gör en egen klippmålning!
  3. Tänk på musiken i filmen. Hur påverkade den filmens stämning?