Netlibris

Filmer inklusive uppgifter

Ladda underlag för filmuppgiftsen här:

  1. Rituppgift
  2. Skrivuppgift

Introduktionstexterna (på finska) om filmerna finns på webbplatsen Skolbio.

Filurer

Rölli och alla tiders hemlighet (Rölli ja kaikkien aikojen salaisuus, Finland 2016), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdana karaktärer är Rölli, Juurakko och larven Mauno? Hurdana personligheter har de? Vilka saker värdesätter de?
  2. Hurdana kläder använder röllin? Ordna en röllidag. Klä ut dig till en rölli och håll en modevisning med röllin.
  3. Vilka är modiga i filmen? Vilka gärningar i filmens berättelse tycker du är modiga? Hur känns mod? När har du senast behövt mod?

Skruva på Sixten och Blixten (Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu! Finland 2016), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Vilka olika sätt att fira jul känner du till?
  2. Sixtens och Blixtens superhjältar Kapten Mopp och Microfibermannen är mästare på att städa. Hitta på en egen superhjälte. Vilken superkraft har din hjälte? I vilka alla saker kan din hjälte vara till hjälp?
  3. I filmen används några slangord. Ved du vad swag, java och pjux betyder? Använder man ord på din hemort som skulle vara svåra för Sixten och Blixten att förstå?

Hokus pokus Alfons Åberg (Norge 2013), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Alfons tycker att han är stor. Åtminstone tillräckligt stor för att ta hand om en egen hund. Pappa håller inte med. Tycker du att Alfons är tillräckligt stor för att ta hand om en hund? När är människan stor?
  2. Alfons bryter mot några regler i filmen. Vem gör upp regler? Varför finns det regler? Skulle världen vara annorlunda om barnen fick bestämma?
  3. Välj ett djur som du skulle vilja ha som husdjur. Djuret kan också vara ett fantasidjur. Rita en bild på ett husdjur och fundera var ett sådant djur bor och hur man tar hand om det.

Herr Höbacka och Lejonvindflöjeln (Herra Heinämäki ja Leijonatuuliviiri, Finland 2011), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Låtsas att du hittar ett gammalt skrin, en dagbok, ett brev, en nyckel, ett smycke, ett mynt eller ett annat föremål på mormors vind. Hurdan berättelse kunde höra ihop med föremålet? Hitta på och skriv en berättelse om det gamla föremålet.
  2. I filmen kan det finnas en eller flera händelseplatser. Hurdan är händelseplatsen i filmen Herr Höbacka och Lejonvindflöjeln, Höbacka by? Hurdana människor bor i byn? Vilka olika yrken utövas där? På vilket sätt umgås byborna med varandra?
  3. Filmen innehåller ett roligt språk och ordlekar, t. ex. brukar Herr Höbacka tala så att han vrider på orden. Välj exempel ur filmen. Hitta sedan på egna ordförvrängningar.

Våra ludna vänner

Fåret Shaun – Filmen (Shaun the Sheep Movie, Storbritannien 2015), åldersgräns 7

Uppgifter om filmen:

  1. Filmen har inget tal. Förstod du ändå figurernas tankar och känslor? Hur är det möjligt?
  2. Filmen väcker många slags känslor. Dela papperet i fyra delar. Rita i varje del en känsla ur Fåret Shaun (t. ex. glädje, sorg, nervositet, förundran).
  3. Hur kommunicerar fåren med varandra och med hunden Bitzer? Hur skulle du uttrycka dig själv med kompisar eller din familj, om du inte kunde tala? Försök låna något av en kompis eller en familjemedlem utan att tala. Hur skulle du till exempel låna en penna, ett paraply, en baddräkt eller vattenflaska?

Bamse och tjuvstaden, (Sverige 2014), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Vilken av filmens karaktärer är din favorit? Varför?
  2. ”Mod är att agera även om man inte vågar.” Hurdana situationer tycker du är skrämmande? Har du varit i situationer där du har gjort något, även om du egentligen inte skulle ha vågat? Vilka är modiga i filmen?
  3. På vilket sätt utnyttjade filmens skurkar sina bovkunskaper i det snälla livet? På vilket annat sätt skulle bovarna kunna använda sina bovkunskaper på ett snällt sätt?

Pettson och Findus – roligheter (Pettersson und Findus: Kleiner Quälgeist – Große Freundschaft, Tyskland 2014), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Vilka bekanta saker från Pettson och Findus-böckerna hittar du i filmen? Vilka personer i filmen är riktiga skådespelare? Vilka är animerade figurer?
  2. Pettson är flitig och uppfinner alla slags maskiner. I början av filmen presenteras Pettsons speciella sopmaskin. Hurdan praktisk maskin skulle du vilja uppfinna? Varför skulle man behöva just en sådan maskin? Vad skulle man kunna använda den till? Vilket material behövs för att tillverka maskinen? Rita en plan över maskinen eller pyssla ihop ett provexemplar.

Obs! Bekanta dig också med övriga Pettson och Findus-filmer: Pettson och Findus – Katten och gubbens år, Pettson och Findus – Kattonauten, Tomtemaskinen, Pettson och Findus – Glömligheter samt Pettson och Findus – Juligheter.

Klätterställning

Adas och Gladas vinter (Onnelin ja Annelin talvi, Finland 2015), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdant vore ditt drömhem? Hur skulle det se ut? Hur skulle det kännas? Hur skulle det dofta? Vad skulle man göra där? Vilka skulle bo där? Svara på frågorna genom att skriva, rita eller pyssla.
  2. Hur kan det kännas om man förlorar sitt eget hem? Hur önskar du att man skulle förhålla sig till dig om du skulle hamna på en ny plats för att bo där? Vilka saker skulle få dig att känna dig välkommen?
  3. Filmen är full av ovanliga och sagolika ljud. Vilka ljud kommer du ihåg från filmen? Innehåller filmen ljud som du vanligen inte hör? Be en förälder eller kompis att ta tid och var alldeles tyst i en minut. Vilka ljud hörde du? Hur lät tystnaden?

Risto Rappare och coola Venla (Risto Räppääjä ja viileä Venla, Finland 2012), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Filmen är en musikal. I vilka situationer sjunger man i filmen? Vilken av sångerna i filmen är din favorit?
  2. Filmen har en ljudvärld som påminner om serier. Rita en serie på 3–4 rutor om en filmscen. Använd även ljud från filmen i serien, till exempel splash, bojoing, bang, tut. Du kan rita serien på papper eller göra den med datorn i Aikakausmedias seriemaskin (Sarjiskone, på finska).
  3. Vad berättar filmen om vänskap? Hurdan är en god vän?

Obs! Bekanta dig också med övriga Risto Rappare-filmer: Risto Rappare och cykeltjuven (Risto Räppääjä ja polkupyörävaras), Risto Rappare och Listiga Lennart (Risto Räppääjä ja liukas Lennart), Risto Rappare och den snåle från Sevilla (Risto Räppääjä ja Sevillan saituri) och Risto Rappare och natthöken (Risto Räppääjä ja yöhaukka).

Teleskop

Nukkumatti – seikkailu unimaassa, film om John Blund (Das Sandmännchen – Abenteuer im Traumland, Tyskland 2010), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Vem är filmens huvudperson? Vilka är filmens bipersoner?
  2. Vilka olika saker kan människor vara rädda för? Är vuxna rädda? Rita skrämmande saker. Fundera också över hur man kan övervinna rädslan.
  3. Hurdant är sömnlandet i filmen? Hur skiljer det sig från den verkliga världen? Vilka händelser är möjliga endast i sömnlandet?

Ponyo på klippan vid havet (Gake no ue no Ponyo, Japan 2008), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdant är havet i filmen? Hur ser det ut eller låter vid olika väderförhållanden eller tider på dygnet? Hur kan havet dofta eller lukta? Hurdana är dess rörelser? Vilken färg har det?
  2. Hurdan är världen under vattenytan i filmen? Rita eller måla på ett stort papper havsbottnen med växter och stenar. Rita sedan fiskar i undervattenslandskapet i stil med filmen.
  3. Vad är en familj? Hurdana är familjerna i filmen? Har alla barn likadana familjer? Vilka hör till din familj?

Lotta och månstenens hemlighet (Lotte ja kuukivi saladus, Estland 2013), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Filmens berättelse börjar med en väckning. Vilket vore det roligaste sättet att vakna på? Hitta på olika sätt.
  2. Fundera över vad Lotta ser i sömnvärlden. Vilka möter hon där? Vilka under förekommer i sömnvärlden? Vilka färger finns där?
  3. Vad skulle du packa med på en äventyrsutflykt? Rita eller skriv ner de tio viktigaste föremålen.

Sagosoppa

Lånaren Arrietty (Kari-gurashi no Arietti, Japan 2010), barntillåten

Uppgifter om filmen

  1. Vilka ”lånade” föremål hittar du i lånarnas hem? Vilka uppfinningar och föremål använder Pod och Arrietty under sina låneuppdrag? Vilken betydelse har en knappnål och sockerbit för Arrietty?
  2. Betrakta filmens ljudvärld. Vilka ljud hör man hemma hos Arrietty? Vilka ljud hör man när Arrietty och hennes pappa är på ett låneuppdrag? Vilka ljud hör man ute?
  3. Välj ett litet vardaglig föremål med intressanta former och detaljer. Rita en bild av föremålet. Titta på föremålet med en ny blick när du är färdig med teckningen: Tänk om föremålet du valde skulle ha ramlat från en jättes ryggsäck mitt i människornas värld? Fundera över hur en enorm blyertspenna skulle se ut på skolgården, en jättelik pennvässare i skogen eller en väldig filburk mitt i en rondell? Fortsätt på teckningen genom att rita en omgivning i miniatyr omkring föremålet. Använd färgpennor, blyertspenna eller kol för att rita omgivningen. Du kan också måla omgivningen med vattenfärger.

Biet Maya (Maya the Bee Movie, Australien och Tyskland 2014), barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Biet Maya önskar att alla skulle kunna värdesätta den vackra världen. Vilken är den vackraste plats du vet? Gör en utflykt i naturen och fota vackra platser.
  2. Kan olika slags människor vara vänner? Måste vänner alltid tycka likadant?
  3. I en bikupa finns det många regler. Fantisera att du går i skola på någon konstig plats, t. ex. Upp och ner-landet, i robotarnas stad eller i en bubbla som byggts på månen. Hitta på rastregler för skolan som ligger på en konstig plats.