Netlibris

Filmer inklusive uppgifter

Ladda filmuppgiftsbottnar här:

  1. Ritning uppgift
  2. Skrift uppgift

Berättelser från det förgångna

Sömmerskan (Ompelijatar), Finland 2015
Åldersgräns: 12

Uppgifter om filmen

  1. Martta Koskinen kallas för politisk fånge. Ta reda på om det nuförtiden finns politiska fångar i Finland. Vad avses med politisk fånge? Vilka är de och varför hålls de fångna?
  2. Varför förmedlade Martta Koskinen meddelanden och riskerade sitt eget liv? Tror du att Koskinen talade sanning under förhören? Fundera också över vilka orsaker Koskinen skulle ha haft att ljuga eller å andra sidan tala sanning om sin verksamhet.
  3. Sök svar på följande frågor:
    • När uppstod den finländska arbetarrörelsen?
    • Vilka hörde till arbetarrörelsen?
    • Vilka frågor drev arbetarrörelsen?
    • Hur försökte arbetarrörelsen nå sina mål?
      Fundera också över hur Sömmerskan beskriver den finländska arbetarrörelsens verksamhet under 1900-talets första decennier. Fundera även om det ännu finns en arbetarrörelse i Finland? Hur tycker ni att nutidens arbetarrörelse ser ut?

Pojken i randig pyjamas (Boy in the Striped Pyjamas), USA/Storbritannien 2008
Åldersgräns: 12

Uppgifter om filmen

  1. Filmen utspelar sig under andra världskriget. Vad får tittaren veta endast på basis av denna film om denna historiska tidsperiod? Fundera över vad du själv vet sedan tidigare och fundera över hur de förhandskunskaper du har påverkar hur du förstår och tolkar filmen.
  2. Filmens berättelse berättas ur barnets perspektiv, hur syns det i filmen? Hur kan du dra slutsatsen att perspektivet är barnets?
  3. Fundera över om filmens berättelse skulle kunna placeras i nutid? Var skulle den utspela sig och vilka vore berättelsens personer?

Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv (Hymyilevä mies), Finland 2016
Åldersgräns: 7

Uppgifter om filmen:

  1. Epok betyder att filmens berättelse utspelar sig i svunnen tid. Vilka alla faktorer måste man beakta då man spelar in en epokfilm? Hur har man byggt upp tidsbilden för 1962 i Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv? Gör en lista över platser, kulisser, kläder och föremål som har använts för att skapa en tidsbild för 1962.
  2. Varför är filmen svartvit i stället för en färgfilm? Hurdant är det att titta på en svartvit film?
  3. Hurdan tyckte du att humorn i filmen är? Vilka filmscener var roliga?

Fäktaren (Miekkailija), Finland 2015
Åldersgräns: 7

  1. Betrakta filmens tidsbild Vilka ledtrådar ges åt tittaren för att bygga upp den tidsbild eller tidsperiod som filmen porträtterar? Vilka små detaljer har scenografen eller kostymarbetaren använt för att bygga upp en noggrann tidsbild? Plocka exempel ur filmen för att exemplifiera dina observationer.
  2. Fundera över en scen i filmen som väcker känslor. Hurdan är filmens ljudvärld? Fundera över hurdan musik eller ljudvärld som används för att skapa en sorglig, spännande eller överraskande situation?
  3. Eleverna fäster sig vid Endel som blir en manlig förebild för många. Hurdana förhållanden tror du att eleverna kommer ifrån? Hur har kriget som upphört påverkat deras familjer?

Krig och sinnesfrid (Sota ja mielenrauha), Finland 2016
Åldersgräns: 12

  1. Vilka faktorer som bidrog till soldaternas ork nämns i filmen? Varifrån tror du att de som var med i kriget fick styrka och tröst?
  2. Sök i portalen Sotapolku (http://sotapolku.fi/, på finska) en soldat och följ hans skeden i fortsättningskriget. Skriv på hans vägnar ett brev till hemmafronten.
  3. Hurdan var de evakuerades avresa i slutet av kriget? Hurdana upplevelser hade evakuerade barn i sin nya skola? Ni kan också jämföra detta med nutid: vad i de karelska evakuerades berättelse påminner om bakgrunden hos de flyktingar som nuförtiden kommer till Finland samt de attityder de möter? Vad är annorlunda?

Spänning och kalla kårar av skräck

Mysteriet Rygseck (Komisario Palmun erehdys), Finland 1960
Åldersgräns: 7

Filmen kan ses avgiftsfritt via Nationella audiovisuella institutets (KAVIs) Filmstig. För att se filmen behövs användarnamn och lösenord. Du kan beställa användarnamn till din e-post via adressen koulut@kavi.fi. Tjänsten fungerar under skolornas verksamhetsperiod. Meddela i samband med beställningen av användarnamn att filmen ska ses som en del av läsdiplomet Smarta läsare.

Uppgifter om filmen

  1. Mysteriet Rygseck var ursprungligen en detektivroman som skrevs av Mika Waltari och gavs ut 1940. Matti Kassila regisserade en film med samma namn som utgick från romanen 1960. Hur kan man dra slutsatsen att filmen utspelar sig på 1930-talet? Hurdana tidsmarkörer finns det i filmen?
  2. Hur skapas spänning i Mysteriet Rygseck? Bekanta dig i Filmstig med filmbelysning och kamerarörelser.
  3. Hurdana kriminalromaner och -filmer har du själv läst eller sett, och hur skulle du jämföra Mysteriet Rygseck med dem? Hurdan är kommissarie Palmu jämfört med andra kända deckarfigurer?

Coraline och spegelns hemlighet (Coraline), USA 2009
Åldersgräns: 7

Uppgifter om filmen

  1. Filmen är genomförd som stop motion-animerad dockfilm, så allt som syns på filmduken har gjorts på riktigt. Skapa din egen andra verklighet. Planera en kuliss där man skulle kunna spela in en animerad film med dockor.
  2. Tonerna i filmen är dystra och den innehåller skräckelement. Vilka är de? Räkna upp saker ur filmen som man skulle kunna koppla till en skräckfilm. Fundera över hurdana slags drag skräckfilmer har. Och varför används ett visst slags bildspråk i skräckfilmer?
  3. Filmen baserar sig på Neil Gaimans bok. Välj ett verk av Gaiman (roman eller serie) som du bekantar dig med. Fundera över hurdan film det skulle bli. Fundera också över hurdana beskrivningar av ljud det finns i boktexten?

Frankenweenie, USA 2013
Åldersgräns: 7

Uppgifter om filmen:

  1. Frankenweenie definieras främst som en skräckfilm, men också som en fantasy- och komedifilm. Fundera över vilka saker eller händelseserier i filmen som är typiska för skräck, fantasy eller komedi? Motivera genom exempel.
  2. Vilka olika ljud innehåller filmens berättarteknik? Hurdan stämning vill man skapa med ljuden och musiken i filmen?
  3. Är du ibland rädd för en plats, en person eller ett djur eller är du kanske rädd för mörker? Hur kan man övervinna rädslan? Hurdana sätt har du att hantera rädsla? Vad gör du om du är rädd? Hur kan man beskriva rädsla? Gör en skrämmande bild till exempel genom att skapa en kollage av tidningsbilder, genom att rita, färglägga eller fotografera.

Anselmi – ansatt av angst (Anselmi, nuori ihmissusi), Finland 2014
Åldersgräns: 12

Uppgifter om filmen:

  1. Filmen är en så kallad indieproduktion. Ta reda på vad som avses med indiefilm.
  2. Vilka personer i filmen verkar onda, goda, motbjudande, skrämmande, underbara osv.? Vilka medel har använts för att skapa detta intryck?
  3. Hurdana stämningar finns det i filmen? Vilka medel används för att skapa stämning? Vilka känslor väcker filmen? Vilka sätt används i filmen för att väcka tittarens känslor?

Människor

Boyhood, USA 2014
Åldersgräns 12

Uppgifter om filmen

  1. Rita med filmen som utgångspunkt huvudperson Masons liv från 7-åring till 19-åring. Markera där händelser som du anser är centrala för hur Mason och hans liv utvecklade sig. Du kan fritt rita en önskad stig, ett streck, en kurva eller en annan bild som du tycker visar hur tiden går framåt och där du kan anteckna önskade händelser.
  2. Rita ditt eget liv ända hittills. Vilka har varit betydelsefulla händelser och vändpunkter som har påverkat att du har blivit du? Fundera efter det hur du önskar att ditt liv skulle fortsätta: rita din stig tio år framåt och markera längs vägen viktiga händelser och vändpunkter som du önskar skulle hända. Rita till slut som en del av din teckning eller bakom den minst fem sätt som du själv kan använda för att påverka ditt liv så att det går vidare enligt dina önskemål.
  3. Hur beskriver filmen hurdant det är att vara en pojke och växa till en man? Vilka känslor väckte filmens uppväxtberättelse hos dig? Vilka utmaningar mötte han när han växte upp till man? Hur försökte han övervinna eller anpassa sig till dem? Vilka olika män förekom det i filmen?

Förr eller senare exploderar jag (The Fault In Our Stars), USA 2014
Åldersgräns: 12

  1. Undersök filmens och bokens början och slut. Hur trogen är filmmanuskriptet originalverket? Jämför filmens berättelse med originalverket. Hurdana saker har manusförfattaren utelämnat eller ändrat i filmversionen?
  2. Välj en diskussion mellan filmens rollfigurer och jämför den med motsvarande dialog i boken. Är diskussionen likadan eller förmedlas samma känsla åt tittaren?
  3. Personerna i filmen hanterar känslor på olika sätt. Vilka sätt hittar du i filmen för att hantera starka känslor, såsom ursinne och ilska? Hur hanterar du själv starka känslor?

Mannen från Le Havre (Le Havre), Finland 2011
Åldersgräns: Barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Vad får du veta om Idrissa under filmens gång? Varför rymmer Idrissa ur en container i hamnen? Varför svarar inte Idrissa något då Marcel frågar var han kommer ifrån?
  2. Vad betyder solidaritet och hur uttrycker de lokala invånarna detta?
  3. Hade berättelsen kunnat ske i Finland? Hur skulle filmens berättelse kunna fortsätta?

Min lilla syster, Sverige 2015
Åldersgräns: 12

  1. Filmregissören Sanna Lenken har sagt i en intervju att hon vill genom filmen ge röst år dem som annars inte får sin röst hörd. Vems berättelse berättar filmen Min lilla syster och vem tilltalar den i första hand?
  2. Vilka filmiska medel används för att beskriva syskonförhållandet? Hur används till exempel närbild, belysning, olika inspelningsplatser (ishallen, hemmet, sandplanen, restaurangen, skogen, sjukhuset osv.) eller olika tider på dygnet för att beskriva relationens olika dimensioner och ändringen av den.
  3. Hurdan bild av relationen mellan systrarna ger Min lilla syster? Vilka saker hålls i filmen inom syskonrelationen jämfört med vad föräldrarna vet? Vilka känslor kopplas till syskonrelationen och vilka känslor beskrivs i filmen? Hur tolkar du filmens slut – hur fortsätter syskonrelationen?

Den lilla sparven (Tyttö nimeltä Varpu), Finland 2016
Åldersgräns: 12

  1. Hurdan är filmens huvudperson Varpu? Hurdan är hennes roll i förhållande till jämnåriga flickor och pojkar samt vuxna? Hurdant är Varpus förhållande till sin mamma och pappa?
  2. Se en intervju med filmens scenograf. Hurdan är scenografens roll i filmskapandet enligt denna intervju?
  3. Jämför Varpu med flickor i samma ålder som du sett i andra filmer. Jämför också Siru med mammor som du sett tidigare i andra filmer. Vilka likheter/olikheter hittar du? Hurdana huvudpersoner tycker du är intressanta och mångdimensionerade? Motivera varför?

På resande fot

Taxi Teheran, Iran 2015
Åldersgräns 7

Uppgifter om filmen

  1. Filmregissören Jafar Panahi spelar själv i sin film i rollen som taxichaufför. Hur påverkas Taxi Teherans berättelse av att Jafar Panahi själv spelar i filmen som han själv regisserat. På vilket sätt vore filmen annorlunda om någon annan skulle spela chauffören?
  2. Filmregissör Jafar Panahi dömdes 2010 i Iran till ett arbets- och reseförbud på 20 år, eftersom han enligt anklagelser hade spridit statsfientlig propaganda och uppmuntrat andra till gärningar som destabiliserar landets säkerhet. Under hemarrest har Panahi börjat regissera i smyg för myndigheterna. I sina filmer behandlar han ofta problem och motstridigheter i ett autoritärt samhälle. Hur syns det att Panahi gjorde Taxi Teheran i smyg i filmens bildspråk och i själva berättelsen? Hurdana samhälleliga och etiska frågor diskuterade taxipassagerarna? Tycker du att man kan förändra världen med filmer?
  3. Hur ser staden Teheran ut i filmen? Hurdant är det att åka taxi i Teheran jämfört med att åka taxi i Finland? Vad tror du att skillnaderna i sätten att åka taxi beror på?

Med bil till Nepal (Autolla Nepaliin), Finland 2014
Åldersgräns: Barntillåten

  1. Med bil till Nepal är den första helt gräsrotsfinansierade film i Finland. Ta reda på vad som avses med gräsrotsfinansiering. Varifrån kan man söka gräsrotsfinansiering?
  2. Bekanta dig med kastsystemet: Vad är kastsystemet? Vad betyder kastlöshet? På vilka håll av världen är kastsystem ännu i bruk?
  3. ”Vad skulle jag göra om ingen eller inget skulle begränsa mig?”
    Anteckna minst tio saker som du skulle göra om ingen eller inget skulle begränsa dig. Vad drömmer du om? Dessa saker kan vara allt mellan himmel och jord, och till och med mer än det. Det väsentliga är att komma ihåg att inget begränsar dig.

He Named Me Malala, USA, 2015
Åldersgräns: 7

  1. Vem är Malala Yousafzai? Berätta grundfakta om henne. Varför har man gjort en film om henne? Skulle Malala kunna vara finländare? Hur skiljer sig Malalas liv från en vanlig ung persons liv?
  2. Vilka är barnens rättigheter som definieras av FN? Hur syns FN:s barnens rättigheter i Finland? Lyft fram den rättighet du tycker är allra viktigast. Varför tycker du att den är den viktigaste rättigheten? Fundera om barnets rättigheter följs?
  3. Vad avses med aktivism? Hur definieras det? Ge ett exempel på en form av medborgarengagemang och berätta mer om det. Varför vill någon vara aktivist? Är du själv en som engagerar sig i medborgarfrågor? Vilka medel finns det att påverka? Hur skulle du själv kunna bli en som engagerar sig i medborgarfrågor?

Muminfamiljen på Rivieran, Finland/Frankrike 2014
Åldersgräns: Barntillåten

  1. Vem är din personliga favorit i mumintrollens värld? Samlar du på muminmuggar eller kan du Mumindalens berättelser utantill? Identifierar du dig med en figur ur muminvärlden och upplever honom eller henne nära på något sätt? Eller är muminboomen helt oviktig för dig? Skriv en uppsats med rubriken ”Mumintrollen och jag”.
  2. Filmen utgår från Tove Janssons serier och skiljer sig på många sätt från serien I Mumindalen som gjordes i Japan på 1990-talet. På vilket sätt skiljer sig Muminfamiljen på Rivieran från den bekanta animerade serien? Räkna upp skillnader.
  3. Hurdan effekt hade filmens berättarteknik, berättelse, figurerna, musiken, visualiteten, färgerna och röstskådespelarna på dig?

Little Miss Sunshine, USA 2006
Åldersgräns: 12

Uppgifter om filmen

  1. Vad är en roadmovie eller vägfilm? Ta reda på det och fundera över vad det betyder i fråga om denna film.
  2. Familjen i filmen är en verkligt ”löjlig familj”. Gör ett familjeporträtt av dem antingen genom att rita eller skriva.
  3. Familjen är på väg mot en skönhetstävling för barn. Hur beskrivs skönhetstävlingskulturen i filmen? Skriv utifrån filmens beskrivning en insändare om skönhetstävlingar för barn.

Fantasy

Maleficent, USA 2014
Åldersgräns: 12

Uppgifter om filmen

  1. Saga och vardagsrealism skiljer sig från varandra på grund av händelser som inte följer gränser eller lagar i den realistiska världen. Sagor innehåller upplevelser som går utanför den normala medvetenheten och alltid åtminstone en sak som är omöjlig i verkligheten. Samma element finns även i fantasylitteraturen. Saga och fantasy delas emellertid in i egna genrer. Undergenrer som hör till fantasy ger indikationer på skillnader i genren jämfört med saga och sagoroman. Undergenrer är att låg och hög fantasy skiljs från varandra, svärd och trollkonst-fantasy samt quest-fantasy som beskriver hur en person blir självständig. Är Maleficent en saga eller fantasy? I vilka avseenden (till exempel berättelsen, personerna, dialogen, händelseplatserna) tycker du att sagoelementen framhävs, och i vilka fantasyelementen? I vilka scener förenas båda?
  2. Bekanta er med de versioner av Törnrosa som berättats av Perrault och bröderna Grimm. Hur skiljer de sig från varandra? Hur skiljer de sig från Disneys animation Törnrosa? Innehåller Maleficent-filmen element som snarare hör till Perraults och bröderna Grimms Törnrosabildspråk än Disneys animation? Vilka är de?
  3. Fundera över hur berättelsen skulle ändras om man till exempel skulle utelämna musiken eller effektljuden? Till vilka företeelser eller händelser kopplas ofta ljudeffekter?

Hobbit: En oväntad resa, USA, Nya Zeeland 2012
Åldersgräns 12

Uppgifter om filmen

  1. Filmen är den första delen i filmtrilogin som baserar sig på J.R.R. Tolkiens bok Hobbiten eller Bort och hem igen. Jämför boken och filmen. Har du sett andra filmer som baserar sig på Tolkiens böcker? Jämför Hobbit med dem.
  2. Liksom i trilogin Härskarringen förekommer i Hobbit en omfattande fantasyvärld med olika folk och språk. En hurdan värld har Tolkien skapat i sina böcker och hur har den blivit på filmduken? Hur låter till exempel alvspråk?
  3. Typiskt för fantasygenren är ett igenkännbart och tydligt persongalleri. Hurdan är filmens persongalleri? Anteckna de centralaste personerna i filmen och fundera över vilka karaktärsdrag eller egenskaper de presenterar.

Sampo, Finland 1959
Åldersgräns: 12

Filmen kan ses avgiftsfritt via Nationella audiovisuella institutets (KAVIs) Filmstig. För att se filmen behövs användarnamn och lösenord. Du kan beställa användarnamn till din e-post via adressen koulut@kavi.fi. Tjänsten fungerar under skolornas verksamhetsperiod. Meddela i samband med beställningen av användarnamn att filmen ska ses som en del av läsdiplomet Smarta läsare.

  1. Vilka element som är typiska för fantasyfilm har Sampo?
  2. Kalevala är en central del av den finländska nationella identiteten, och därför är det inte konstigt att den inspirerat såväl musik, serier som teve och film. Kalevala har även påverkat utländska kulturprodukter, de mest kända är J.R.R. Tolkiens verk Ringarnas herre och Silmarillion. Varför tror du att Kalevala har varit en stor inspiratör uttryckligen för fantasylitteratur?
  3. Hurdan Kalevala-film skulle du göra? Förbered utifrån din idé en pitch (pitching = en idé presenteras kort och tydligt till exempel för eventuella finansiärer), där du motiverar varför man borde göra just denna film.

Berättelser om framtiden

Lovemilla, Finland 2014
Åldersgräns: 12

Uppgifter om filmen

  1. I filmens reklamtext beskrivs Lovemilla med termen genreanarki. Vad betyder genreanarki? Vilka hänvisningar till olika filmer och andra populärkulturens alster finns i filmen? Hittar du bekanta karaktärer? I en hurdan värld utspelar sig filmen?
  1. Informations- och kommunikationsteknik är alltid närvarande i vardagen, också för Aimo i filmen. På vilket sätt påverkas Aimo negativt av teknologin? Vilka fördelar får han? Hur syns informations- och kommunikationsteknik i din egen vardag? Skulle man klara sig i vardagen utan teknologi?
  2. Hur syns människornas olikhet i filmen? Hur förhåller sig personerna i filmen till människors olikhet och mångfald?

Nausicaä från Vindarnas dal (Kaze no tani no Naushika), Japan 1984
Åldersgräns 12

Uppgifter om filmen

  1. Ta reda på vad orden manga och anime betyder.
  2. Filmen behandlar en ekokatastrof genom medlen i japanskt animeberättande. Tycker du att detta bidrar med något nytt till ämnet?
  3. Nausicaä är ett bekant namn redan från antikens mytologi där Hayao Miyazaki hittade den mytiska prinsesskaraktären till sin film. Hurdan är filmens Nausicaä som huvudperson och hjältinna? Vilka mytiska drag har karaktären?

Humor

Gold Digger (Onnenonkija), Finland 2016
Åldersgräns: 7

Uppgifter om filmen:

  1. Konsumtion och användning av pengar samt livsstil har en central roll i filmen. Hurdan livsstil ville Marja uppnå och hur påverkade det hennes liv? Vad ville Marja uppnå med märkeskläder och -varor? Hurdan livsstil ville Olavi uppnå och hur påverkade det hans val?
    2. Marja hade trasslat till sin ekonomiska situation och till vilka alla var Marja skyldig pengar? Hur hade Marjas skulder uppstått? Varifrån fick Marja pengar? Varför fick Marja inte lån? Olavi berättade i filmen hur han hade lärt sig att sköta sina ekonomi. Hur hade det skett? Vilka råd gav Olavi åt Marja?
    3. Se ett filmklipp (i nedre kanten av sidan) och svara på följande frågor: vilka ämnen behandlade Marja i sin blogg? Hurdan bild ger filmen av bloggning? Motsvarar det din egen bild av bloggning?

Insidan ut (Inside Out), USA 2015
Åldersgräns: 7

Uppgifter om filmen:

  1. Vad gör Glädje, Avsky, Rädsla, Vemod och Ilska och på vilket sätt hjälper de alla Jenny (Riley i originalet)? Den centrala lärdomen i Insidan ut är Vemodets roll som först verkar otydlig och sedan så småningom blir tydligare under filmens gång. Detta val gjordes av dem som gjorde filmen, men de hade också kunnat berätta en annan känslas roll på samma sätt. Hitta på en berättelse som förklarar Rädslans/Avskyns/Ilskans/Glädjens roll.
  2. Visualisera dina egna känslor: rita en tankekarta (mindmap) om dina egna känslor. I filmen har alla känslofigurer sin egen färg och form. Hurdana väljer du för dina egna känslor?
  3. Insidan ut berättar berättelsen ur Jennys och hennes känslors perspektiv. Skriv en kort berättelse om mammans/pappans/Jennys lärares perspektiv.

Big Game, Finland 2015
Åldersgräns: 12

Uppgifter om filmen:

  1. Hurdana typiska drag för actionfilmer hittar du i Big Game? Hittar du drag från andra genrer?
  2. Hittar du hänvisningar till andra filmer i Big Game? Vilka är de?
  3. Skriv en egen filmrecension om filmen. Kom ihåg tre punkter som hör till filmrecension, dvs. beskrivning, analys och omdöme.

Boxtrolls (The Boxtrolls), USA 2014
Åldersgräns: 7

Uppgifter om filmen:

  1. Boxtrolls är gjord av animeringsstudion Laika Animation Studio. Laikas animerade filmer är en kombination av traditionell stop motion-animation som görs med dockor och CG-animation (Computer Graphics) som genomförs med dator. Besök Laikas webbplats (på engelska) och bekanta dig där med hur studion gör animationer och den teknik som studion använder. Beskriv sedan hur Boxtrolls har genomförts och hurdana arbetsskeden processen har innehållit.
  2. Hur skulle du beskriva Boxtrollens värld? Hur ser den ut? Vilka enskilda element skapar Boxtrollens visuella uttryck? Jämför två eller tre platser i filmen (till exempel Boxtrollens underjordiska hem, Winnies hem, stadens gator) och fundera över vad dessa platsers utseende består av.
  3. Det är typiskt för fantasyberättelser att innehålla karaktärer som kan anses vara goda och onda, och samma gäller Boxtrolls. I Boxtrolls är gränsen mellan gott och ont emellertid inte så tydlig, eftersom alla karaktärer har lite av båda. Det beror på ur vilken synvinkel man ser på karaktären, om den är god eller ond. Fundera separat på Benjamin Snattsson, Eggs, Winnie och borgmästaren. Vad är gott hos dessa karaktärer och vad är ont?

Naturberättelser

Imorgon (Demain), Frankrike 2015
Åldersgräns: Barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Filmen presenterar olika delområden (matproduktion, energi, ekonomi, utbildning) som påverkar världens nuläge. Hur kan du genom dina egna val påverka dessa delområden? Ge bra exempel med tanke på miljön och mänskligt välbefinnande. Varför har personliga val betydelse?
  2. I filmen förundrar man sig över att människorna är bra på att hitta på berättelser om sin egenundergång till exempel som katastroffilmer eller filmer om jordens undergång-, men berättelser om positiv förändring har hamnat i skymundan. Hurdana berättelser återger denna film? Hitta själv på en positiv berättelse om mänsklighetens framtid. Föreställ dig en värld där man konsumerar mindre. Hurdan skulle den vara?
  3. Filmen är en dokumentär som ofta jämställs direkt med verkligheten. Dokumentärfilmer är emellertid ändå alltid verk som görs ur ett visst perspektiv. Vilket perspektiv har de som gjort denna film? Vad har man beslutat ta med? Vad har man eventuellt lämnat utanför? Hur tillförlitliga anser du att uppgifterna i filmen är? Hurdana filmiska medel används i filmen? Hurdana stämningar och associationer försöker man skapa med dem? Hurdan är filmens uppbyggnad?

Sagan om sjön (Järven tarina), Finland 2016
Åldersgräns: Barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Se en making of-video om filmen. Svara sedan på följande frågor: Hur tycker du att Sagan om sjön lyckas med att förmedla den känsla som Marko Röhr upplevde i sin barndom? Hurdant budskap försöker de som gjort filmen förmedla? Hur har man fått till bilderna i naturfilmen, till exempel olika bildvinklar? Hurdana skeden förekommer när man gör en film?
  2. Skriv om en egen sjöupplevelse du har.
  3. Ta reda på vilka uppgifter följande invånare i Ahtola och andra naturandar som hör ihop med vatten har: Ahti och Vellamo, Ahitar, Annikki, vattnets härskarinna Veen emonen, Iku-Turso, Näcken, Rusalka, Vetehinen, Vesiraukka, Vattenandar (manliga och kvinnliga vattenandar, Räpylä-Niiranen).

Hungerlandets Sampo (Nälkämaan Sampo), Finland 2016
Åldersgräns: Barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Hur är dokumentärfilmen Hungerlandets Sampo uppbyggd? Vilka avsnitt och element består filmen av?
  2. Vilka medel och kanaler att påverka använder medborgarna för att främja sitt ärende? Hurdant är förhållandet mellan medborgarna, beslutsfattarna och statens representanter? Hur uttrycker sig de olika parterna? Hänvisar man till exempel i talen till känslomässiga eller rationella orsaker, eller eventuellt fakta? Vad uppnås genom medborgarverksamhet under den period som dokumentärfilmen handlar om?
  3. Hurdana problem förekommer i Talvivaara (nu Terrafame) med tiden? Hur förhåller sig medborgarna (till exempel invånare i närområdet) till dessa? Hur förhåller sig Talvivaaras direktion till dessa problem? Hur hanterar Talvivaara de problem som uppstår? Vem tar ansvar för händelserna, vem agerar som talesman? Vilka företeelser/instanser påverkas av problemen som uppstår i Talvivaara, till exempel i närområdet? Hur syns problemen i Talvivaara utåt, till exempel åt medierna? Vilka tankar väcker problemen i Talvivaara hos dig? Och vilka tankar väcker Talvivaaras agerande inför problemen hos dig? Tycker du att Talvivaara tar ansvar för sin verksamhet?

Amazonia, Frankrike / Brasilien 2014
Åldersgräns: Barntillåten

Uppgifter om filmen:

  1. Ta reda på var överallt på jorden det finns regnskogar och ta reda på var Amazonas regnskogsområde ligger. Hurdant är det i regnskogar? Hur skiljer sig regnskog från finsk skog? Räkna upp minst tio arter som lever i regnskogar.
  2. Filmens huvudkaraktär, en kapucinapa som heter Saï, var först rädd i den nya miljön. Varför? Hur kom det fram? Vad åt apan Saï i djungeln? Vilka problem hade den med sin nya näring, vilken mat gjorde den sjuk?
  3. Saï hade vuxit upp bland människor och blev först i regnskogen bekant med sina artfränder. Hur ändrades Saïs förhållande till människor i och med regnskogsupplevelserna? Varför återvände inte Saï till människorna, även om man lockade den? Hur utnyttjade och ändrade människorna regnskogen? Vilka följder hade sådan användning av regnskogen för djuren?