Kunnari

Canth Minna

Anna-Liisa

Canthin viimeiseksi jäänyt näytelmä Anna Liisa temaattinen murhenäytelmä naisen mahdollisuuksista 1900-luvun alun Suomessa. Näytelmää leimaa selkeä traaginen juonne, väistämättömyyksien lankeaminen toisensa jälkeen, joiden painon alla naispäähenkilö Anna Liisa kamppailee.

Rakenteellisesti Anna Liisa on tiheä näytelmä, sen juonen kuljetuksessa on aristoteelisia kaikuja: kahden tapahtumatäyteisen vuorokauden sisällä menneisyyden salaisuudet pulppuavat pintaan ja vaarantavat Anna Liisan koko tulevaisuuden. Anna Liisa on menossa naimisiin rakastamansa oikeamielisen miehen, Johanneksen kanssa. Ajankuva (ja tyylin tietty melodramaattisuus) tulee ilmi Johanneksen huolessa siitä, onko hän Anna Liisan ensimmäinen rakkaus. Naisen kuuluu naimisiin mennessään olla viaton ja koskematon, vailla menneisyyttä. Nimenomaan menneisyys tulee uhkaamaan tätä liittoa: Anna Liisan menneisyydessä on paitsi aikaisempi ihmissuhde, myös raskas rikos. Tarina on koristelematon: nuorempana Anna Liisa on tullut raskaaksi ja tilanteen pakottamana joutunut surmaamaan oman lapsensa ja vielä piilottamaan ruumiin, jota asia ei tule ilmi.

Asia muuttuu pelkkiä moraalisia tunnontuskia pahemmaksi. Anna Liisa on menossa hyviin naimisiin, ja tätä Anna Liisan entisen miehen äiti, Husso ei hyväksy. Husso kehuu poikaansa ja vaatii Anna Liisaa tunnustamaan menneet. Lopulta kahden naisen kohtaus etenee uhkailuun ja kiristykseen saakka: jos Anna Liisa ei luovu Johanneksesta, Husso antaa Anna Liisan salaisuuden Johanneksen ja koko kylän tietoon. Tilanne pahenee entisestään, kun Husson poika, tukkimies Mikko tulee vaatimaan Anna Liisaa itselleen, onhan hän Anna Liisan ensimmäinen mies. Anna Liisa pakotetaan tunnustamaan velka menneisyyden teoille. Samalla hän riskeeraa rakkautensa Johannekseen: voiko mies rakastaa naista, jolla on menneisyys?

Anna Liisa on temaattinen näytelmä rakkaudesta, seksuaalisuudesta ja moraalista. Naisen valinnat ja hänen mahdollisuutensa kyseenalaistetaan voimallisesti, tarinan synkät sävyt saavat pohtimaan, onko Anna Liisalla ollut elämänsä suhteen mitään todellista selviämisen mahdollisuutta. Tästä kysymyksestä herää myös tasa-arvon teema: mitä oikeuksia ja vastuita olisi samassa tilanteessa olevalla miehellä? Miksi Mikko on tilanteessa pystypäin, kun Anna Liisa on puun ja kuoren välissä ja kaikkien edessä tuomiolla. Yhteiskuntakriittinen Canth nivoo tarinaan tuomion ja anteeksiantamisen teemoja. Voiko minkä tahansa teon sovittaa ja saada anteeksi, vai ovatko kirkon ja yhteiskunnan lait liian jyrkät yksilön kohtaloille?

Anna Liisasta tehtiin elokuvaversio joka oli ensimmäisiä Suomessa tehtyjä elokuvia, tällöin tyylilaji oli selvästi melodraama. Näytelmästä on tehty myös toinen nykyfilmatisointi, jonka pääosassa Anna Liisaa esitti Anna-Leena Härkönen.

Siri Kolu

– julkaisuvuosi: 2001. 4-6.painos. (1. p. 1895)
– kustantaja: WSOY

Kirjasta on tehty elokuva tai tv-sarja

Näytelmiä

Kirja kuuluu tarjottimiin: