Lukudiplomi

Netlibris

Elokuvat tehtävineen

Lataa elokuvatehtäviin pohjat tästä:

  1. Piirrostehtävä
  2. Kirjoitustehtävä

Menneisyyden tarinoita

Poika raidallisessa pyjamassa (Boy in the Striped Pyjamas), Yhdysvallat/Iso-Britannia 2008
Ikäraja: 12

Elokuvan tehtävät

  1. Elokuva sijoittuu toisen maailmansodan aikaan. Mitä katsoja pelkästään elokuvan perusteella saa tietää tästä historian ajanjaksosta? Pohdi, mitä itse tiedät asiasta entuudestaan ja mieti, miten ennakkotietosi vaikuttavat elokuvan ymmärtämiseen ja tulkintaan.
  2. Elokuvan tarina kerrotaan lapsen näkökulmasta, miten se näkyy elokuvassa? Mistä voit päätellä, että näkökulma on lapsen?
  3. Mieti, voisiko elokuvan tarina sijoittua nykypäivään. Minne se silloin sijoittuisi ja keitä tarinan henkilöt olisivat?

Hymyilevä mies, Suomi 2016
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Epookki tarkoittaa elokuvan tarinan sijoittamista menneisyyteen. Mitä kaikkea on otettava huomioon epookkielokuvaa tehdessä? Miten Hymyilevässä miehessä on rakennettu ajankuvaa vuodelta 1962? Listaa paikkoja, lavasteita, pukuja ja esineitä, joita on käytetty vuoden 1962 ajankuvan luomiseksi.
  2. Miksi elokuva oli mustavalkoinen värielokuvan sijaa? Millaista on katsoa mustavalkoista elokuvaa?
  3. Millaista elokuvan huumori mielestäsi oli? Mitkä kohtaukset olivat hauskoja?

Miekkailija, Suomi 2015
Ikäraja: 7

  1. Tarkastele elokuvan ajankuvaa. Millä vihjeillä katsojalle rakennetaan tarinan kuvaama ajankuva tai aikakausi? Mitä pieniä yksityiskohtia lavastaja tai puvustaja ovat käyttäneet ajankuvan huolellisessa rakentamisessa? Poimi elokuvasta esimerkkejä havainnollistamaan huomioitasi.
  2. Pohdi jotain elokuvan tunteita herättävää kohtausta. Millainen äänimaailma siinä on? Pohdi millaisella musiikilla tai äänimaailmalla voidaan luoda surullinen, jännittävä tai yllättävä tilanne?
  3. Oppilaat kiintyvät Endeliin, josta tulee monelle miehen malli. Millaisista oloista arvelet oppilaiden tulevan? Miten päättynyt sota on vaikuttanut heidän perheisiinsä?

Sota ja mielenrauha, Suomi 2016
Ikäraja: 12

  1. Mitä sotilaiden jaksamista auttaneita asioita elokuvassa mainittiin? Mistä ajattelet sodassa olleiden saaneen voimaa ja lohtua?
  2. Etsi sotapolku -portaalista joku sotilas, ja seuraa hänen vaiheitaan jatkosodassa. Kirjoita hänen puolestaan kirje kotirintamalle.
  3. Millainen oli karjalaisten evakkoon lähtö sodan lopussa? Entä siirtolaislapsen kokemukset uudessa koulussaan? Voitte myös miettiä näitä nykypäivää vasten; mikä nykyisin Suomeen saapuvien pakolaisten taustassa ja heidän kohtaamissaan asenteissa voisi muistuttaa Karjalan evakkojen tarinaa? Mikä taas on erilaista?

Jännitystä ja kauhun kylmiä väreitä

Coraline ja toinen todellisuus, Yhdysvallat 2009
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät

  1. Elokuva on tehty nukkeanimaationa, joten kaikki valkokankaalla näkyvä on oikeasti rakennettu. Askartele oma toinen todellisuutesi. Suunnittele lavaste, jossa voitaisiin tehdä nukkeanimaatiota.
  2. Elokuva on sävyiltään synkkä ja sisältää kauhuelementtejä. Mitä ne ovat? Luettele elokuvasta asioita, jotka voisi liittää kauhuelokuvaan. Pohdi, millaisia piirteitä kauhuelokuvalla on. Entä miksi kauhuelokuvissa käytetään tietynalaista kuvastoa?
  3. Elokuva perustuu Neil Gaimanin kirjaan. Valitse jokin Gaimanin teoksista (romaani tai sarjakuva), johon tutustut. Mieti, millainen elokuva siitä tulisi. Mieti myös, millaisia äänien kuvauksia kirjan tekstistä löytyy?

Frankenweenie, Yhdysvallat 2013
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Frankenweenie määritellään etenkin kauhuelokuvaksi, mutta myös fantasia- ja komediaelokuvaksi. Pohdi, mitkä elokuvan asiat tai tapahtumasarjat ovat tyypillisiä kauhulle, fantasialle tai komedialle? Perustele esimerkein.
  2. Mitä erilaisia ääniä elokuvan kerronta sisälsi? Millaista tunnelmaa äänillä ja musiikilla pyrittiin elokuvassa luomaan?
  3. Pelottaako sinua joskus jokin paikka, henkilö tai eläin tai pelkäätkö ehkä pimeää? Miten pelon voi voittaa? Millaisia keinoja sinulla on käsitellä pelkoa? Mitä teet, jos pelottaa? Miten pelkoa voi kuvata? Tee pelottava kuva esim. rakentamalla kollaasi lehtikuvista, piirtämällä, maalaamalla tai vaikka valokuvaamalla.

Anselmi, nuori ihmissusi, Suomi 2014
Ikäraja: 12

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuva on ns. indie-tuotanto. Ota selvää, mitä indie-elokuvalla tarkoitetaan.
  2. Mitkä elokuvan hahmot vaikuttivat pahoilta, hyviltä, vastenmielisiltä, pelottavilta, ihanilta jne.? Millä keinoin tätä vaikutelmaa oli rakennettu?
  3. Millaisia tunnelmia elokuvassa oli? Millä keinoin tunnelmaa oli rakennettu? Mitä tunteita elokuva herätti? Millä keinoin elokuvassa herätettiin katsojan tunteita?

Ihmisiä

Tähtiin kirjoitettu virhe (The Fault In Our Stars), Yhdysvallat 2014
Ikäraja: 12

  1. Tutki elokuvan ja kirjan alkua ja loppua. Kuinka uskollinen elokuvan käsikirjoitus on alkuperäisteokselle? Vertaa elokuvan tarinaa alkuperäisteokseen. Millaisia asioita käsikirjoittaja on jättänyt pois tai muuttanut elokuvaversioon?
  2. Poimi jokin elokuvan roolihenkilöiden välinen keskustelu ja vertaa sitä kirjan vastaavaan vuoropuheluun. Onko keskustelu samanlainen tai välittyykö sama tunnelma katsojalle?
  3. Elokuvan henkilöt käsittelevät tunteita eri tavoin. Minkälaisia tapoja löydät elokuvasta voimakkaiden tunteiden kuten vihan ja suuttumuksen käsittelyyn? Miten itse käsittelet voimakkaita tunteita?

Le Havre, Suomi 2011
Ikäraja: S

Elokuvan tehtävät:

  1. Mitä saat elokuvan aikana tietää Idrissasta? Miksi Idrissa pakenee satamassa kontista? Miksi Idrissa ei vastannut mitään Marcelin kysyessä mistä hän oli tulossa?
  2. Mitä tarkoittaa solidaarisuus ja miten paikalliset asukkaat elokuvassa osoittivat sitä?
  3. Olisiko tarina voinut tapahtua Suomessa? Miten elokuvan tarina voisi jatkua?

Pieni siskoni, Ruotsi 2015
Ikäraja: 12

  1. Elokuvan ohjaaja Sanna Lenken on sanonut haastattelussa, että haluaa antaa elokuvan kautta äänen heille, joiden ääni ei muuten kuuluisi. Kenen tarina Pieni siskoni -elokuva kertoo, ja ketä se ensi sijassa puhuttelee?
  2. Millaisia elokuvallisia keinoja sisarussuhteen kuvaamiseen on käytetty? Kuinka esimerkiksi lähikuvaa, valaistusta, erilaisia kuvauspaikkoja (jäähalli, koti, hiekkakenttä, ravintola, metsä, sairaala jne.) tai vuorokaudenaikoja käytetään kuvaamaan suhteen eri ulottuvuuksia ja muutosta?
  3. Millaisen kuvan siskosten välisestä suhteesta Pieni siskoni antaa. Millaisia asioita elokuvassa pidetään siskossuhteen sisällä verrattuna siihen, mitä vanhemmat tietävät? Mitä tunteita sisarussuhteeseen liittyy ja mitä tunteita elokuvassa kuvataan? Miten tulkitset elokuvan loppua – millaisena siskossuhde jatkuu?

Tyttö nimeltä Varpu, Suomi 2016
Ikäraja: 12

  1. Millainen elokuvan päähenkilö Varpu on? Millainen hänen roolinsa on suhteessa muihin samanikäisiin tyttöihin ja poikiin sekä aikuisiin? Millainen Varpun suhde on äitiin ja isään?
  2. Katso elokuvan lavastajan haastattelu. Millainen lavastajan rooli elokuvan teossa on tämän haastattelun perusteella.
  1. Vertaa Varpua muissa elokuvissa näkemiisi samanikäisiin tyttöhahmoihin. Vertaa myös Sirun hahmoa äitihahmoihin, joita olet aiemmin elokuvissa nähneet. Mitä samaa/erilaista löydät? Millaiset päähenkilöhahmot ovat sinusta mielenkiintoisia ja moniulotteisia ja miksi?

Matkalla

Autolla Nepaliin, Suomi 2014
Ikäraja: S

  1. Autolla Nepaliin on Suomen ensimmäinen täysin joukkorahoitettu elokuva. Ota selvää, mitä tarkoittaa joukkorahoitus? Mitä kautta joukkorahoitusta voi hakea?
  2. Tutustu kastijärjestelmään: Mikä kastijärjestelmä on? Mitä tarkoittaa kastittomuus? Missä päin maailmaa kastijärjestelmiä on vielä käytössä?
  3. “Mitä minä tekisin, jos kukaan tai mikään ei rajoittaisi minua?”
    Kirjaa vähintään 10 asiaa mitä tekisit, jos mikään tai kukaan ei rajoittaisi sinua. Mistä sinä unelmoit? Asiat voivat olla kaikkea maan ja taivaan väliltä, ja jopa sen yli. Oleellista on muistaa, ettei mikään rajoita sinua.

Malala (He Named Me Malala), Yhdysvallat, 2015
Ikäraja: 7

  1. Kuka on Malala Yousafzai? Kerro hänestä perustiedot. Miksi hänestä on tehty elokuva? Voisiko Malala olla suomalainen? Miten Malalan elämä eroaa tavallisen nuoren elämästä?
  2. Mitä ovat YK:n määrittämät lapsen oikeudet? Miten YK:n lapsen oikeudet näkyvät Suomessa? Nosta esiin mielestäsi tärkein oikeus. Miksi se on mielestäsi tärkein? Pohdi, noudatetaanko lapsen oikeuksia?
  3. Mitä aktivismilla tarkoitetaan? Miten se määritellään? Anna esimerkki jostakin kansalaisvaikuttamisen muodosta ja kerro siitä lisää. Miksi joku haluaa olla aktivisti? Oletko itse kansalaisvaikuttaja? Mitä keinoja vaikuttamiseen on olemassa? Miten voisit tulla kansalaisvaikuttajaksi?

Muumit Rivieralla, Suomi/Ranska 2014
Ikäraja: S

  1. Mikä on sinun henkilökohtainen suosikkisi Muumien maailmassa? Keräiletkö Muumi-mukeja tai osaatko Muumilaakson tarinat ulkoa? Samaistutko johonkuhun Muumien hahmoon ja koet hänet jollain tavoin läheiseksi? Vai onko muumibuumi sinulle täysin yhdentekevä asia? Kirjoita aine otsikolla ”Muumit ja minä”.
  2. Elokuva perustuu Tove Janssonin sarjakuviin ja se eroaa monellakin tapaa 1990-luvulla Japanissa tehdyistä Muumilaakson tarinoista. Millä tavalla Muumit Rivieralla poikkeaa tutusta animaatiosarjasta? Luettele eroavaisuuksia.
  3. Millaisen vaikutuksen elokuvan kerronta, tarina, hahmot, musiikki, visuaalisuus, värit ja ääninäyttelijät tekivät sinuun?

Little Miss Sunshine, USA 2006
Ikäraja: 12

Elokuvan tehtävät

  1. Mikä on roadmovie eli tie-elokuva? Ota selvää ja pohdi, mitä käsite tämän elokuvan kohdalla tarkoittaa.
  2. Elokuvan perhe on varsinainen ”hullunkurinen perhe”. Tee joukkiosta perhepotretti joko piirtämällä tai kirjoittamalla.
  3. Perhe on matkalla kohti lasten kauneuskilpailuja. Miten missikisakulttuuria elokuvassa kuvataan? Kirjoita mielipideteksti lasten missikisoista elokuvan kuvauksen perusteella.

Fantasiaa

Pahatar, USA 2014
Ikäraja: 12

Elokuvan tehtävät

  1. Sadun erottavat arkirealismista tapahtumat, jotka eivät noudata realistisen maailman rajoja tai lakeja. Sadussa on normaalitajunnan ylittäviä kokemuksia ja aina ainakin yksi todellisuudessa mahdoton asia. Samoja elementtejä on myös fantasiakirjallisuudessa. Satu ja fantasiakirjallisuus erotetaan kuitenkin omiksi lajityypeikseen. Fantasiagenreen kuuluvat alalajit antavat viitteitä lajityypin eroista satuun ja saturomaaniin. Alalajeja ovat matalan ja korkean fantasian erottelu toisistaan, miekka ja magia-fantasia sekä henkilöhahmon itsenäistymistä kuvaava quest-fantasia.

Onko Pahatar satu vai fantasia? Missä asioissa (esim. tarina, henkilöt, dialogi, tapahtumapaikat) korostuvat mielestäsi satuelementit, missä taas fantasian? Missä kohtauksissa molemmat yhdistyvät?

  1. Tutustukaa Perraultin ja Grimmin veljesten kertomiin versioihin prinsessa Ruususesta. Miten ne eroavat toisistaan? Miten ne eroavat Disney-animaatio Ruususesta? Onko Pahatar-elokuvassa joitain elementtejä, jotka kuuluvat ennemminkin Perraultin ja Grimmin veljesten Ruusus-kuvastoon kuin Disney-animaatioon? Mitä ne ovat?
  2. Pohdi, miten tarina muuttuisi, jos siitä jätettäisiin esim. musiikki tai tehosteäänet pois? Mihin asioihin tai tapahtumiin liitetään yleensä äänitehosteita?

Hobitti – Odottamaton matka, USA, Uusi-Seelanti 2012
Ikäraja 12

Elokuvan tehtävät

  1. Elokuva on ensimmäinen osa J.R.R.Tolkienin kirjoittamaan kirjaan Hobitti eli sinne ja takaisin perustuvasta trilogiasta. Vertaile kirjaa ja elokuvaa. Oletko nähnyt muita Tolkienin kirjoihin perustuvia elokuvia? Vertaa Hobittia niihin.
  2. Hobitissa esiintyy Taru sormusten herrasta -trilogian tavoin laaja fantasiamaailma erilaisine kansoineen ja kielineen. Millaisen maailman Tolkien on kirjoissaan luonut ja miten se on tuotu valkokankaalle? Miltä esimerkiksi haltiakieli kuulostaa?
  3. Fantasialle on lajityyppinä ominaista tunnistettava ja selkeä henkilögalleria. Millainen on elokuvan henkilögalleria? Kirjaa ylös elokuvan keskeisimmät hahmot ja pohdi, mitä luonteenpiirrettä tai ominaisuutta he edustavat.

Sampo, Neuvostoliitto, Suomi 1959
Ikäraja: 12

Elokuvan voi katsoa maksutta Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVIn) Elokuvapolulla. Elokuvan katsomiseen tarvitaan käyttäjätunnus ja salasana. Tunnukset voit tilata sähköpostiisi osoitteesta koulut@kavi.fi. Palvelu on toiminnassa koulujen toimintakauden aikana. Ilmoita tunnuksien tilaamisen yhteydessä katsovasi elokuvan osana Kunnarin lukudiplomia.

  1. Millaisia fantasiaelokuvan elementtejä Sammossa oli?
  2. Kalevala on keskeinen osa suomalaista kansallista identiteettiä, eikä siksi ole ihme, että se on toiminut innoittajana niin musiikille, sarjakuville kuin televisiolle ja elokuvallekin. Kalevala on vaikuttanut myös ulkomaisiin kulttuurituotteisiin, tunnetuimpana J.R.R. Tolkienin teokset Taru sormusten herrasta ja Silmarillion. Miksi luulet Kalevalan olleen niin suuri innoittaja nimenomaan fantasiakirjallisuudelle?
  3. Millaisen Kalevala-elokuvan sinä tekisi? Valmistele ideastasi pitchaus-puhe (pitchaaminen = idean lyhyesti ja selkeästi esittely esim. mahdollisille rahoittajille), jossa perustelet miksi juuri tämä elokuva pitäisi tehdä.

Tulevaisuuden taruja

Lovemilla, Suomi 2014
Ikäraja: 12

Elokuvan tehtävät

  1. Elokuvan mainostekstissä Lovemillaa kuvaillaan sanalla genreanarkia. Mitä genreanarkia tarkoittaa? Mitä viittauksia eri elokuviin ja muihin populaarikulttuurin tuotteisiin elokuvasta löytyy? Löytyykö tuttuja hahmoja? Millaiseen maailmaan elokuvan tarina sijoittui?
  1. Tieto- ja viestintäteknologia on aina läsnä arjessa, elokuvan Aimollakin. Mitä haittaa teknologiasta Aimolle oli? Entä mitä hyötyä? Miten tieto- ja viestintäteknologia näkyy omassa arjessasi? Pärjäisikö arkielämässä ilman teknologiaa?
  2. Miten ihmisten erilaisuus näkyi elokuvassa? Miten elokuvan henkilöt suhtautuivat ihmisten erilaisuuteen ja moninaisuuteen?

Tuulen laakson Nausicaä (Kaze no tani no Naushika), Japani 1984
Ikäraja 12

Elokuvan tehtävät

  1. Selvitä, mitä sanat manga ja anime tarkoittavat.
  2. Elokuva käsittelee ekokatastrofia japanilaisen anime-kerronnan keinoin. Tuoko tämä mielestäsi aiheeseen jotain uutta?
  3. Nausicaä on tuttu nimi jo antiikin mytologiasta, josta Hayao Miyazaki löysi myyttisen prinsessan hahmon elokuvaansa. Millainen on elokuvan Nausicaä päähenkilönä ja tyttösankarina? Millaisia myyttisiä piirteitä hahmossa on?

Huumoria

Onnenonkija, Suomi 2016
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Kulutus ja rahankäyttö sekä elämäntyyli olivat elokuvassa keskeisessä osassa. Millaista elämäntyyliä Marja tavoitteli ja miten se vaikutti hänen elämäänsä? Mitä Marja tavoitteli merkkivaatteilla ja tavaroilla? Millaista elämäntyyliä Olavi tavoitteli ja miten se vaikutti hänen valintoihinsa?
    2. Marjan raha-asiat olivat sotkussa, minne kaikkialle Marja oli velkaa? Mistä Marjan velat olivat syntyneet? Mistä Marja sai rahaa? Miksi Marja ei saanut lainaa? Olavi kertoi elokuvassa, miten oli oppinut huolehtimaan omista raha-asioistaan. Miten se oli tapahtunut? Mitä Olavi neuvoi Marjalle?
    3. Katso klippi elokuvasta (sivun alalaidassa) ja vastaa seuraaviin kysymyksiin: mitä aiheita Marja käsitteli blogissaan? Millaisen kuvan elokuva antaa bloggaamisesta? Vastaako se omaa käsitystäsi bloggaamisesta?

Inside Out – mielen sopukoissa, USA 2015
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Mitä Ilo, Inho, Pelko, Suru ja Kiukku tekevät ja miten he jokainen omalta osaltaan auttavat Rileya? Inside Outin keskeinen oppimistarina on Surun rooli, joka vaikuttaa aluksi epäselvältä ja selviää vähitellen elokuvan edetessä. Tämä on elokuvan tekijöiden valinta, mutta he olisivat voineet kertoa jonkin toisen tunteen roolin samalla tavalla. Keksi tarina, joka selittää Pelon / Inhon / Kiukun / Ilon roolin.
  2. Visualisoi omat tunteesi: piirrä miellekartta (mind-map) omista tunteistasi. Elokuvassa kaikilla tunnehahmoilla oli omat värinsä ja muotonsa. Millaiset sinä valitset tunteillesi?
  3. Inside Out kertoo tarinan Rileyn ja hänen tunteidensa näkökulmasta. Kirjoita lyhyt tarina äidin/isän/Rileyn opettajan näkökulmasta.

Big Game, Suomi 2015
Ikäraja: 12

Elokuvan tehtävät:

  1. Minkälaisia toimintaelokuvalle tyypillisiä piirteitä löydät Big Game-elokuvasta? Onko siinä mielestäsi muiden lajityyppien piirteitä?
  2. Löydätkö Big Game-elokuvasta viittauksia muihin elokuviin, mitä ne ovat?
  3. Kirjoita elokuvasta oma elokuvakritiikkisi. Muista elokuvakritiikin kolme kohtaa eli kuvailu, analysointi ja arvottaminen.

Boksitrollit (The Boxtrolls), USA 2014
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Boksitrollit on animaatiostudio Laika Animation Studiosin luomus. Laikan animaatioelokuvat ovat yhdistelmä perinteistä nukeilla tehtävää stop motion –animaatiota ja tietokoneella toteutettavaa CG-animaatiota (Computer Graphics). Vieraile Laikan nettisivuilla (englanniksi), ja tutustu siellä studion animaatioiden tekemiseen ja studion käyttämään tekniikkaan. Kuvaile sitten, miten Boksitrollit on toteutettu ja millaisia työvaiheita sen tekemisessä on ollut.
  2. Kuinka kuvailisit Boksitrollien maailmaa? Miltä se näyttää? Mitkä yksittäiset elementit luovat Boksitrollien ilmettä? Vertaa keskenään kahta tai kolmea elokuvan tapahtumapaikkaa (esim. Boksitrollien maanalainen koti, Winnien koti, kaupungin kadut) ja mieti mistä asioista näiden paikkojen ilme koostuu.
  3. Fantasiatarinalle tyypillisesti Boksitrolleissa on hyviksi ja pahoiksi miellettäviä hahmoja. Boksitrolleissa hyvän ja pahan välinen raja ei kuitenkaan ole selkeä, ja jokaisessa hahmossa on hiukan molempia puolia. Riippuu kenen kannalta hahmoa katsoo, onko hän hyvä vai paha. Pohdi Siepon, Egun, Winnien ja pormestarin hahmoja erikseen. Mikä näissä hahmoissa on hyvää, ja mikä pahaa?

Luontotarinoita

Tomorrow – kohti parempaa huomista (Demain), Ranska 2015
Ikäraja: S

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvassa esiteltiin erilaisia osa-alueita (ruoan tuotanto, energia, talous, koulutus), jotka vaikuttavat maailman nykytilaan. Miten sinä voit vaikuttaa omilla valinnoillasi näihin osa-alueisiin? Anna ympäristön ja inhimillisen hyvinvoinnin kannalta hyviä esimerkkejä. Miksi henkilökohtaisilla valinnoilla on merkitystä?
  2. Elokuvassa ihmetellään sitä, miten ihmiset ovat hyviä keksimään tarinoita omasta tuhostaan esimerkiksi katastrofi- ja maailmanloppuelokuvien muodossa, mutta tarinat positiivisesta muutoksesta ovat jääneet pahasti paitsioon. Millaisia tarinoita tämä elokuva kertoo? Keksi itse positiivinen tarina ihmiskunnan tulevaisuudesta. Kuvittele maailma, jossa kulutetaan vähemmän. Millainen se olisi?
  3. Elokuva on dokumentti, joka usein rinnastetaan suoraan todellisuuteen. Dokumenttielokuva on kuitenkin aina myös tietystä näkökulmasta tehty teos. Mikä on tämän elokuvan tekijöiden näkökulma? Mitä on päätetty ottaa mukaan? Mitä on mahdollisesti rajattu ulkopuolelle? Miten luotettavana pidät elokuvan tarjoamia tietoja? Millaisia elokuvallisia keinoja elokuvassa käytetään? Millaisia tunnelmia ja mielikuvia niillä pyritään luomaan? Millainen elokuvan rakenne on?

Järven tarina, Suomi 2016
Ikäraja: S

Elokuvan tehtävät:

  1. Katso elokuvan making of -video. Vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin: Miten Järven tarina onnistuu mielestäsi välittämään Marko Röhrin lapsuudessa kokeman tunteen? Millaista viestiä tekijät pyrkivät elokuvallaan välittämään? Miten luontoelokuvan kuvat, esim. eri kuvakulmat on saatu aikaan? Millaisia vaiheita elokuvan tekemisessä on?
  2. Kirjoita omasta järvikokemuksestasi.
  3. Selvitä mitä tehtäviä on seuraavilla Ahtolan asukkailla ja muilla veteen liittyvillä luonnonhengillä: Ahti ja Vellamo, Ahitar, Annikki, Veen emonen, Iku-Turso, Näkki, Rusalka, Vetehinen, Vesiraukka, Veden väki (vesihiidet, vetehiset, veden neidot, Räpylä-Niiranen).

Nälkämaan Sampo, Suomi 2016
Ikäraja: S

Elokuvan tehtävät:

  1. Miten dokumenttielokuva Nälkämaan Sampo on rakennettu? Minkälaisista osioista ja elementeistä elokuva rakentuu?
  2. Mitä vaikuttamisen keinoja ja väyliä kansalaiset käyttävät asiansa edistämiseen? Minkälainen suhde vallitsee kansalaisten, päättäjien ja valtionedustajien välillä? Miten eri osapuolet ilmaisevat itseään? Vedotaanko esimerkiksi puheissa tunne- tai järkiperäisiin syihin, vai mahdollisesti faktoihin? Mitä kansalaistoiminnalla saavutetaan dokumentin kuvaamana ajanjaksona?
  3. Minkälaisia ongelmia Talvivaarassa (nyk. Terrafame) ilmenee ajan kuluessa? Miten niihin suhtautuvat kansalaiset (esim. lähialueen asukkaat), entäpä Talvivaaran johtokunta? Miten ilmenevät ongelmat käsitellään Talvivaaran toimesta? Kuka ottaa tapahtumista vastuun, kuka toimii puhemiehenä? Mihin asioihin/tahoihin Talvivaarassa ilmenevät ongelmat vaikuttavat, esimerkiksi lähialueilla? Miten Talvivaaran toiminnassa ilmenneet ongelmat näkyvät ulospäin, esimerkiksi medioille? Mitä ajatuksia Talvivaarassa ilmenneet ongelmat sinussa herättävät? Entä mitä ajatuksia Talvivaaran toiminta ongelmien edessä sinussa herättää? Kantaako Talvivaara mielestäsi vastuun toimistaan?

Amazonia, Ranska / Brasilia 2014
Ikäraja: S

Elokuvan tehtävät:

  1. Selvitä, missä kaikkialla maapallolla on sademetsiä ja ota selvää, missä Amazonian sademetsäalue sijaitsee. Millaista sademetsissä on? Miten sademetsä eroaa suomalaista metsästä? Listaa vähintään 10 lajia, jotka elävät sademetsissä.
  2. Elokuvan päähenkilö, kapusiiniapina nimeltä Sai, oli aluksi pelokas uudessa ympäristössä, miksi? Miten se ilmeni? Mitä kaikkea Sai-apina söi viidakossa? Millaisia ongelmia sillä oli uuden ravinnon kanssa, mikä syötävä teki sen sairaaksi?
  3. Sai-apina oli kasvanut ihmisten parissa ja vasta sademetsässä se tutustui lajitovereihinsa. Miten Sain suhde ihmisiin muuttui sademetsäkokemusten myötä? Miksi Sai ei enää palannut ihmisten pariin, vaikka sitä siihen houkuteltiinkin? Miten ihmiset hyödynsivät ja muuttivat sademetsää? Mitä seurauksia tällaisesta sademetsien käytöstä on eläimille?