Lukudiplomi

Netlibris

Elokuvat tehtävineen

Lataa elokuvatehtäviin pohjat tästä:

  1. Piirrostehtävä
  2. Kirjoitustehtävä

Aarresaari

Lomasankarit, Suomi 2014
Ikäraja 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Katso elokuvan toimintajakso ja vastaa seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kuvakulmia jaksossa oli käytetty? Mikä oli mielestäsi hienoin kuvakulma? Milloin takaa-ajojaksossa käytettiin lähikuvia henkilöiden kasvoista? Miksi? Milloin taas käytettiin laajoja kuvia? Miksi?
  2. Elokuvissa on yleensä jokin ydinsanoma tai ajatus. Mikä on mielestäsi Lomasankareiden (kuten monien muidenkin nuorten seikkailuelokuvien) opetus seikkailuun lähteneille pojille? Mitä elokuva haluaa sanoa katsojalle? Tiivistä ajatus yhdeksi lauseeksi.
  3. ”Sen piti olla ihan tavallinen lomamatka”, kuuluu Lomasankarien mainoslause. Millaisia mielikuvia lause herättää? Herättääkö se mielenkiinnon? Keksi elokuvalle kaksi uutta katsomaan houkuttelevaa mainoslausetta. Muuttavatko keksimäsi lauseet mielikuvaa elokuvasta?

Muumit Rivieralla, Suomi/Ranska 2014
Ikäraja S

  1. Muumi-kirjoissa perhe on keskiössä. Perheeseen kuuluvat Muumimamma, Muumipappa ja Muumipeikko sekä ottolapsi Nipsu. Rivieralle lähtivät mukaan Muumipeikon, Muumimamman ja Muumipapan lisäksi myös Niiskuneiti ja Pikku Myy. Mitkä ovat Muumiperheen jäsenten roolit ja ominaispiirteet? Entä millaiset ovat heidän väliset suhteensa? Miten ne ilmenevät elokuvassa?
  2. Elokuvassa Niiskuneiti haaveilee Rivieralle pääsystä ja filmitähdistä. Piirrä unelmalomakohteesi. Se voi olla jokin todellinen paikka (mummola, rantaloma, Pariisi, New York, Kanaria, kesämökki) tai kokonaan mielikuvituksen tuotetta.
  3. Elokuva eroaa monellakin tapaa 1990-luvulla Japanissa tehdyistä Muumilaakson tarinoista, millä tavalla? Mitä pidit näistä Muumeista verrattuna Muumilaakson tarinoihin?

Aikamatka

Hugo, Yhdysvallat 2011
Ikäraja 7

  1. Elokuvan tehtävät: Kirjoita elokuvan juoni seuraavan kaavan mukaan niin, että jokaiseen kohtaan tulee joku elokuvaan liittyvä asia.
    Alkusysäys: esittelee päähenkilön ja tämän ongelman.
    Esittely ja syventäminen: kertovat lisää henkilöistä ja heidän suhteistaan. Kuvataan ympäristöä ja esitellään tavoitteita ja esteitä.
    Ristiriitojen kärjistyminen: tapahtumat seuraavat toisiaan vauhdikkaasti ja huipentuvat loppuratkaisua edeltävään kohtaukseen.
    Ratkaisu: nopeat ja lyhyet kuvaleikkaukset vauhdittavat pääristiriidan ratkeamista.
    Häivytys: ratkaisu päättää elokuvan, mutta häivytys antaa katsojalle vielä mahdollisuuden myötäelää päähenkilön ilossa/surussa.
  2. Hugo-elokuvan tapahtumapaikkana on pääasiassa Montparnassen rautatieasema Pariisissa. Mieti millaisia mahdollisuuksia rautatieaseman rakennus ympäristöineen antavat tarinan kertojalle. Ideoi parin lauseen ajatuksia siitä, millaisia tarinoita Hugon rautatieasemalla voisi tapahtua. Voit myös asettua eri henkilöiden asemaan, joiden näkökulmasta hahmottelette tarinaa.
  3. Etsi internetistä ja muista lähteistä tietoa Lumièren veljeksistä. Selvitä, miten Lumièren veljekset liittyvät elokuvan historiaan. Mikä oli ensimmäinen elokuva ja millaisia olivat ihmisten reaktiot tämän nähdessään?

Eläinten talo

Late Lammas, Iso-Britannia 2015
Ikäraja 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvassa ei ollut puhetta. Ymmärsitkö silti hahmojen ajatuksia ja tunteita? Miten se on mahdollista?
  2. Millainen suhde eri hahmoilla oli toisiinsa? Miten esimerkiksi lampaat suhtautuivat isäntäänsä ja toisinpäin? Tai millainen suhde oli lampailla ja Vuhku-koiralla? Tai lampailla ja rankkurilla?
  3. Late ja ystävät pärjäävät mainiosti ilman puhetta. Elokuvassa ilmaistaan sanattomasti tunteita, mutta myös ajatuksia, suunnitelmia ja aikomuksia. Miten lampaat viestivät asioita toisilleen ja Vuhku-koiralle. Miten sinä ilmaisisit asioita kaverillesi, jos et voisi puhua?

Amazonia, Ranska/Brasilia 2014
S

Elokuvan tehtävät:

  1. Selvitä, missä kaikkialla maapallolla on sademetsiä ja ota selvää, missä Amazonian sademetsäalue sijaitsee. Millaista sademetsissä on? Miten sademetsä eroaa suomalaista metsästä?
  2. Muistele sademetsän äänimaailmaa. Mitkä äänet jäivät erityisesti mieleen?
  3. Sai-apina oli kasvanut ihmisten parissa ja vasta sademetsässä se tutustui lajitovereihinsa. Miten Sain suhde ihmisiin muuttui sademetsäkokemusten myötä? Miksi Sai ei houkuttelusta huolimatta enää palannut ihmisten pariin?

Järven tarina, Suomi 2016
Ikäraja: S

Elokuvan tehtävät:

  1. Mieti mistä muusta kuin kuvamateriaalista elokuva koostuu. Millaista oli esimerkiksi elokuvan musiikki? Missä kohtauksissa musiikki toimi erityisen hyvin?
  2. Muistatko erityisesti jonkin tietyn kohtauksen? Miksi juuri se jäi hyvin mieleesi?
  3. Miksi elokuvassa ei näy ihmisiä? Mitä elokuvassa esiintyneitä eläimiä tai luonnonilmiöitä olet nähnyt oikeasti luonnossa?

Mummolan vintiltä

Pekka ja Pätkä puistotäteinä, Suomi 1955
Ikäraja: S

Elokuvan voi katsoa maksutta Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVIn) Elokuvapolulla. Elokuvan katsomiseen tarvitaan käyttäjätunnus ja salasana. Tunnukset voit tilata sähköpostiisi osoitteesta koulut@kavi.fi. Palvelu on toiminnassa koulujen toimintakauden aikana. Ilmoita tunnuksien tilaamisen yhteydessä katsovasi elokuvan osana Kunnarin lukudiplomia.

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvat ovat ottaneet ideoita aina muista taiteista. Esimerkiksi Pekka ja Pätkä –elokuvat perustuvat Ola Fogelbergin 1920-luvulla suunnittelemaan sarjakuvaan. Tutki Pekka Puupää -sarjakuvaa. Mitä yhteistä löydät sarjakuvasta ja elokuvasta?
  2. Keskustelkaa yhdessä elokuvan hauskoista kohtauksista ja siitä, mikä niistä teki hauskan. Olivatko tilanteet nolottavia ja hauskoja? Sanoiko joku hauskan ja nasevan repliikin? Tekikö joku huvittavia ilmeitä ja eleitä?
  3. Mitä erikoisia sanoja elokuvassa oli, joita et tunnistanut? Mitkä sananlaskut ja puheenparret jäivät elokuvasta mieleesi?

Lumikuningatar, Suomi/Saksa 2014
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuva perustuu Hans Christian Andersenin Lumikuningatar-satuun. Etsi tietoa H.C. Andersenista, selvitä esimerkiksi: Milloin hän eli? Mistä maasta hän oli kotoisin? Mitä muita tunnettuja satuja hän kirjoitti? Millaisia muita asioita hänen elämästään kerrotaan?
  2. Millaisia tunteita elokuvassa kuvattiin? Valitse joku elokuvassa ilmenneistä tunnetiloista tai valitse joku seuraavista ns. perustunteista: ilo, suru, pelko, viha, inho, hämmästys. Eläydy valitsemaasi tunteeseen ja ota itsestäsi ”tunneselfie”.
  3. Mitä on ystävyys? Millainen on hyvä ystävä? Millainen ystävä ei ole? Mikä on parasta ystävyydessä? Miten saa uusia ystäviä? Mitä elokuvan lapset tekevät? Mitä itse teet ystävien kanssa? Miten elokuvassa kuvataan ystävyyttä?

Johtolanka

Antboy, Tanska 2013
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvan alussa päähenkilö Pelle kertoo, kuinka hän on kyllästynyt olemaan tavallinen ja huomaamaton. ”Oletko koskaan halunnut olla joku muu?” hän kysyy. Pohdi Pellen kysymystä ja kirjoita lyhyt kuvaus siitä, millainen tai kuka haluaisit olla ja miksi?
  2. Perinteisen toimintaelokuvan tunnusmerkkejä ovat mm. takaa-ajokohtaukset, räjähdykset ja muut tehosteet, vaaralliset tilanteet sekä selkeä hyvän ja pahan vastakkainasettelu. Mitä toimintaelokuvalle tyypillisiä kohtauksia löydät Antboy-elokuvassa?
  3. Millainen voisi olla tosielämän supersankari?

Soppalinnan salaseura, Viro/Suomi 2015
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Miten elokuva päättyi? Keksi elokuvalle vaihtoehtoinen loppu.
  2. Mitä arvoituksia Soppalinnan salaseuralaiset ratkaisivat elokuvassa?
  3. Koodaus on kuin arvoitusten ratkaisemista. Koodaukseen voi tutustua helppojen tehtävien avulla Code Studion (https://studio.code.org/) sivuilla. Valitse sivuston tehtävistä itsellesi mielenkiintoisin. Koodaustehtävien tekemiseen tarvitset tabletin tai tietokoneen.

Fantasia

Henkien kätkemä, Japani 2001
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Monet Henkien kätkemän henkilöhahmot ovat ulkonäöltään varsin omaperäisiä. Ulkomuoto kertoo jotain heidän ominaisuuksistaan tai tehtävistään. Palauta mieleesi vaikkapa Kamaji, Yubaba, vauva tai Kasvoton henki – miten heidän ulkonäkönsä ilmentää heidän luonnettaan tai mitä se kertoo heidän tekemisistään?
  2. Millainen olisit itse Henkien kätkemän henkilöhahmona? Piirrä 3-4 kuvan sarjakuva, jossa olet tarinassa mukana.
  3. Kokoa Henkien kylpylän huoneentaulu eli säännöt, joiden mukaan elämä kylpylässä on järjestynyt ja jotka Chihiro joutuu omaksumaan selvitäkseen tehtävistään.

Narnian tarinat: Velho ja leijona, Yhdysvallat 2005
Ikäraja: 12

Elokuvan tehtävät

  1. Mitä taruhahmoja löydät elokuvasta? Ovatko ne hyvän vai pahan puolella? Pohdi, mitkä ovat hyvän tai pahan tunnusmerkkejä. Mitä sisäisiä tai ulkoisia tunnusmerkkejä löydät?
  2. Etsi kotoasi esineitä, jotka voisivat liittyä Narniaan, ja rakenna niistä pieni näyttely. Valokuvaa näyttelysi.
  3. Elokuvan käsikirjoitus perustuu C. S. Lewisin Narnia-sarjan ensimmäiseen osaan ”Velho ja Leijona”. Valitse kirjasta jokin keskeinen tapahtumapaikka. Miten paikkaa on kirjassa kuvailtu? Millä tavoin elokuvan lavastaja on saman paikan toteuttanut?

Sydänasioita

Inside Out, Yhdysvallat 2015
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Minä olen minä! Kirjoita kuvaus itsestäsi. Tee kuvaus viiden perustunteen avulla. Erityisen tärkeää on löytää jokaiselle tunnekokemukselle selitys. Esimerkiksi näin: Tulen iloiseksi, kun… Olen surullinen, koska… Inhoan… Joskus minua pelottaa, kun… Vihastun, jos…
  2. Oletko koskaan miettinyt, mitä toisen ihmisen mielessä liikkuu? Miten voi tietää, mitä toinen ihminen tuntee tai ajattelee? Tiedätkö mitä sana empatia tarkoittaa? Voiko empatiaa harjoitella, ja miksi se on tärkeää? Miten reagoit toisen ihmisen suruun? Miten toista voisi lohduttaa? Onko suru aina näkyvää?
  3. Keksi keinoja rentoutumiseen kouluviikon jälkeen. Millaisia erilaisia tapoja stressin lievittämiseen on olemassa? Pidätkö enemmän yksin olosta ja musiikin kuuntelusta, vai lähdetkö mieluummin perheen tai kavereiden kanssa vaikka luontopolulle? Mitä muuta voisi tehdä rentoutuakseen?

Nicostratos – pelikaani, Ranska 2012
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvaohjaaja on elokuvatuotannossa henkilö, joka päättää miten elokuva kerrotaan ja millainen tunnelma siihen halutaan. Elokuvaohjaajan tehtäviä ovat mm. sisällön ja juonen kulun ohjaaminen, taiteellisen yleisilmeen määritteleminen, näyttelijöiden suoritusten ohjaaminen sekä kuvauspaikkojen, kameroiden sijaintien, valaistuksen sekä ääniraidan sisällön hallinta. Ohjaaja toimii yhteistyössä muun tuotantoryhmän kanssa. Millainen tunnelma elokuvassa oli? Keiden kanssa ohjaaja on tehnyt yhteistyötä elokuvan tunnelmaa rakentaessaan?
  2. Kerro elokuvan päähenkilöstä Yanniksesta. Millainen hän on luonteeltaan? Miltä hän näyttää? Millaisia töitä hän joutuu tekemään ansaitakseen perheelle rahaa? Miten Yanniksen elämä eroaa vaikkapa samanikäisen suomalaispojan elämästä?
  3. Millaisia tunteita tai mielialoja elokuvan tapahtumissa on tunnistettavissa? Miten esimerkiksi pelko, rakkaus, turvattomuus, ilo tai suru liittyvät elokuvan tapahtumiin?

Valasratsastaja (Whale Rider), Uusi-Seelanti / Saksa 2002
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät

  1. Kuvaile maorien elinoloja ja elämäntapoja. Millaisia maoreille tyypillisiä tapoja, taitoja ja uskomuksia elokuva kuvasi?
  2. Pohdi, miten elokuva käsittelee johtajuutta. Miten Koron ja Pain käsitykset johtajuudesta eroavat toisistaan?
  3. Elokuva perustuu Witi Ihamaeran romaaniin Valasratsastaja. Pohdi äänen ja musiikin merkitystä elokuvan tarinan kertojana. Miten saman asia kerrottaisiin kirjassa?

Ilmarin ihmelääkkeet

Boksitrollit (The Boxtrolls), USA 2014
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Kuinka kuvailisit Boksitrollien maailmaa? Miltä se näyttää? Mitkä yksittäiset elementit luovat Boksitrollien ilmettä?
  2. Egu joutuu pohtimaan paljon omaa identiteettiään elokuvassa. Onko hän boksitrolli vai ihminen? Mikä mielestäsi määrittää henkilön identiteetin? Voiko minuus olla myös sekoitus erilaisia identiteettejä? Miksi tällainen tilanne voi olla hankala – miksi se on hankala Egulle?
  3. Perhe on yksi Boksitrollien tärkeistä teemoista. Minkälainen suhde Winniellä on omaan isäänsä, ja kuinka tämä suhde muuttuu elokuvan aikana? Minkälainen ajatus Egulla on perheestä ja isähahmon merkityksestä elokuvan eri vaiheissa? Mikä on mielestäsi tarinan opetus?

Malala (He Named Me Malala), Yhdysvallat, 2015
Ikäraja: 7

Elokuvan tehtävät:

  1. Kuka on Malala Yousafzai? Kerro hänestä perustiedot. Miksi hänestä on tehty elokuva? Voisiko Malala olla suomalainen? Miten Malalan elämä eroaa tavallisen nuoren elämästä?
  2. Jos Malala tulisi Suomeen ja vierailisi sinun koulussasi, mitä hänelle näyttäisit ja mitä kertoisit omasta opiskelustasi? Kirjoita vierailupäivästä. Kirjoituksen otsikko voi olla: “Tervetuloa Malala”. Voit keksiä myös oman otsikon.
  3. Mitä ovat YK:n määrittämät lapsen oikeudet? Miten YK:n lapsen oikeudet näkyvät Suomessa? Nosta esiin mielestäsi tärkein oikeus. Miksi se on mielestäsi tärkein? Pohdi, noudatetaanko lapsen oikeuksia?

Metsän tarina, Suomi 2012
Ikäraja: S

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvassa esiteltiin eläinten erilaisia tapoja selvitä talvesta. Tehtäväpohjassa on eläinten talvehtimiseen liittyviä arvoituksia:
    Mistä eläimestä / eläimistä on kyse?
  2. Aikoinaan uskottiin, että metsän haltioita Tapiota ja Mielikkiä ei kannattanut suututtaa tai sai niiden vihat päälleen. Metelöinti ja niiden lemmikkien kaltoin kohtelu sai ne todella vihaisiksi.
  3. Millaisia sääntöjä metsässä liikkumiseen on? Kirjaa ylös metsässä liikkumisen säännöt.
  4. Koska viimeksi olit metsässä? Mitä metsä sinulle merkitsee? Onko sinulla jotain luontoon liittyviä uskomuksia? Oliko elokuvassa sinulle uutta tietoa metsästä?