Lukudiplomi

Netlibris

Elokuvat tehtävineen

Lataa elokuvatehtäviin pohjat tästä:

  1. Piirrostehtävä
  2. Kirjoitustehtävä

Elokuvien taustatiedot ovat Koulukinon sivuilla.

Aarresaari

Soppalinnan salaseura (Viro ja Suomi 2015), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Millainen maailma olisi, jos aikuiset käyttäytyisivät kuin lapset? Kirjoita tai piirrä aiheesta.
  2. Myrkky on aiheuttanut Soppalinnassa suuren epidemian. Soppalinnan radiossakin varoitetaan sairastumisaallosta. Suunnittele radioon lyhyt uutinen aiheesta.
  3. Missä asioissa sinä haluaisit, että vanhemmat kuuntelisivat sinua enemmän tai uskoisivat sinua? Onko sinulla muita toiveita vanhemmille tai muille aikuisille?

Lasse Autolomalla (Sune på bilsemester, Ruotsi 2014), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Lasse on elokuvan päähenkilö. Millainen hän on? Millaisia toiveita tai ajatuksia hänellä on?
  2. Millainen Lassen perhe on? Miten perheenjäsenet suhtautuvat toisiinsa? Mitä ongelmia ja keskinäisiä ristiriitoja perheenjäsenet kohtaavat matkalla?
  3. Kirjoita elokuvasta oma elokuva-arvostelu. Kerro ainakin seuraavat asiat: Mistä elokuva kertoo? Millainen tunnelma elokuvassa on? Piditkö elokuvasta? Miksi tai miksi et? Kenelle suosittelisit elokuvaa?

Aikamatka

Hugo (Yhdysvallat 2011), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvan tapahtumapaikkana on pääasiassa Montparnassen rautatieasema Pariisissa. Mieti, millaisia mahdollisuuksia rautatieaseman rakennus ympäristöineen antaa tarinan kertojalle. Ideoi parin lauseen ajatuksia siitä, millaisia tarinoita Hugon rautatieasemalla voisi tapahtua.
  2. Korkealta rautatieaseman kellotornista on hienot maisemat kaupunkiin. Maalaa suurkaupungin maisema.
  3. Mihin aikaan elokuva sijoittuu? Miten kuvailisit elokuvan ajankuvaa? Mitkä asiat miljöössä tai tapahtumissa kertovat tarinan aikakaudesta? Entä mitä henkilöiden pukeutuminen ja asusteet tai ammatit kertovat aikakaudesta?
  4. Mihin mielestäsi perustuu elokuvien lumo tai illuusio? Mikä elokuvasta tekee vaikuttavan tai koskettavan? Mitkä elokuvat ovat tehneet sinuun vaikutuksen tai olleet sinulle jollain tavalla merkityksellisiä?

Belle ja Sebastian (Belle et Sébastien, Ranska 2015), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Millaista Sebastianin elämä on? Onko se erilaista kuin oma elämäsi? Pidä kirjaa puuhistasi yhden päivän ajan. Kirjaa paperille ainakin, mitä teit aamulla, päivällä ja illalla.
  2. Elokuvassa pieni joutuu puolustamaan oikeutta isomman ja vahvemman edessä. Mihin asiaan sinä haluaisit vaikuttaa? Tee aiheesta juliste, jossa on yksi kuva ja yksi lause.
  3. Millaista on Sebastianin ja Bellen ystävyys? Voiko koira olla ihmsen paras ystävä?

Eläinten talo

Taikojen talo (The House of Magic, Belgia 2013), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Miksi elokuvan taikojen talo pelottaa lähiseudun eläimiä? Miksi jotkut luulevat, että talo on noiduttu?
  2. Daniel on vanhan Lawrencen veljenpoika. Miksi Daniel ei voi sietää Myrsky-kissaa.
  3. Elokuvassa on paljon erilaisia, hauskoja vekottimia. Suunnittele liikkuva lelu kaverille tai perheenjäsenelle.

Minisankarit (Minuscule – La Vallée des Fourmis Perdues, Ranska 2014), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Tee muurahaisille ja leppäkertuille luontoon maataidetta siemenistä, lehdistä, heinistä, oksista, kivistä, hiekasta ja muista luonnon tarjoamista materiaaleista. Voit ottaa luontogalleriastasi myös valokuvia.
  2. Miksi punaiset muurahaiset olivat mustien muurahaisten mielestä pelottavia? Piirrä omasta mielestäsi pelottavan näköisiä olentoja.
  3. Animaatiossa äänillä on erityisen suuri merkitys. Katso elokuvaa tai lastenohjelmaa ilman ääniä ja kokeile äänten tekemistä itse.

Amazonia (Ranska ja Brasilia 2014), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Muistele sademetsän äänimaailmaa. Mitkä äänet jäivät erityisesti mieleen?
  2. Miten sademetsä eroaa suomalaista metsästä?
  3. Elokuvan päähenkilö, kapusiiniapina nimeltä Sai, oli aluksi pelokas uudessa ympäristössä. Miksi?

Mummolan vintiltä

Pikku ilona ja hänen karitsansa (Suomi 1957), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Mistä voit päätellä, että elokuva on vanha? Mitä vanhanaikaista elokuvassa on? Millaisia vaatteita, kulkuvälineitä, ammatteja, esineitä, rakennuksia tai tapoja elokuvassa näkyy?
  2. Millaista oli katsoa mustavalkoista elokuvaa? Oletko nähnyt muita mustavalkoisia elokuvia?
  3. Millaisia tunnetiloja elokuvan henkilöt kävivät läpi? Mistä muusta kuin ilmeistä voit päätellä elokuvan henkilöiden tunnetiloja?

Elokuvan voi katsoa maksutta Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVIn) Elokuvapolulla. Elokuvan katsomiseen tarvitaan käyttäjätunnus ja salasana. Tunnukset voit tilata sähköpostiisi osoitteesta koulut@kavi.fi. Palvelu on toiminnassa koulujen toimintakauden aikana. Ilmoita tunnuksien tilaamisen yhteydessä katsovasi elokuvan osana Kunnarin lukudiplomia.

Lumikuningatar (Die Schneekönigin, Suomi ja Saksa 2015), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Monet kirjallisuuden ja elokuvien hahmot muistuttavat Lumikuningatarta. Etsi saduista ja tarinoista Lumikuningattaren kaltaisia hahmoja ja vertaile niitä. Mitä yhteistä hahmoilla on? (Esimerkkejä: Valkea velho kirjassa Velho ja leijona, Elsa elokuvassa Frozen – huurteinen seikkailu, Jäärouva kirjassa Taikatalvi.)
  2. Elokuva perustuu Hans Christian Andersenin Lumikuningatar-satuun. Etsi tietoa H.C. Andersenista. Selvitä esimerkiksi: Milloin hän eli? Mistä maasta hän oli kotoisin? Mitä muita tunnettuja satuja hän kirjoitti? Millaisia muita asioita hänen elämästään kerrotaan?
  3. Talvella luonto kuolee väliaikaisesti. Lumi peittää ja pyöristää maiseman muodot ja tekee aiemmin tutun maailman erilaiseksi. Pohjoisessa on pitkä pimeän aika, mutta välillä kuu ja revontulet värjäävät maisemaa. On kylmää, mutta kaunista. Maalaa ja piirrä talvinen maisemia. Mieti, millaiselta luonto talvella näyttää ja muistele, millaiselta talvinen maisema elokuvassa näytti. Millaisia värejä käytät kuvamaan talvista taivasta, lunta ja jäätä?
  4. Mitä on ystävyys? Millainen on hyvä ystävä? Millainen ystävä ei ole hyvä ystävä? Mikä on parasta ystävyydessä? Miten saa uusia ystäviä? Miten elokuvassa kuvataan ystävyyttä? Mitä elokuvan lapset tekevät yhdessä? Mitä itse teet ystävien kanssa?

Johtolanka

Antboy – muurahaispoika (Antboy, Tanska 2013), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Millaisia supervoimia Pelle saa muurahaisen puremasta? Keksi ja kirjoita millaisen supervoiman tai -taidon haluaisit itsellesi.
  2. Selviääkö Muurahaispoika yksin taisteluista? Mikä merkitys ystävyydellä on elokuvassa?
  3. Vertaile Muurahaispoikaa ja sarjakuvista ja elokuvista tunnettua Hämähäkkimiestä. Mitä yhtäläisyyksiä huomaat hahmojen välillä?

Fantasia

Pikku prinssi (The Little Prince, Ranska ja Kanada 2015), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Piirrä kuva siitä, millaista olisi, jos sinulla olisi ystävänä kettu. Mitä tekisit yhdessä ketun kanssa?
  2. Kuvittele, että vierailisit avaruudessa, kuten Pikku prinssi. Kirjoita lyhyt kuvaus paikasta, joissa vierailet. Kerro myös, mitä teet ja keitä tapaat.
  3. Tyttö kertoo lentäjälle, ettei hän halua kasvaa aikuiseksi. Lentäjä vastaa, että kasvaminen ei ole ongelma, unohtaminen on. Miksi tyttö ei halua kasvaa aikuiseksi? Mitä lentäjä mahtaa vastauksellaan tarkoittaa? Mitä aikuiset ovat mielestäsi unohtaneet lapsena olemisesta? Onko tytön äiti unohtanut jotakin? Ovatko tuntemasi aikuiset unohtaneet mielestäsi jotakin? Mitä heidän pitäisi muistaa?

Iso kiltti jätti (The BFG, Iso-Britannia, Kanada ja USA 2016), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Kirjoita elokuvan vaikuttavimmasta kohtauksesta tai tapahtumasta. Millä eri keinoin elokuvan tekijät ovat mielestäsi saaneet kohtauksen tunnelman aikaan?
  2. Elokuvaohjaaja on henkilö, joka päättää miten elokuva kerrotaan ja millainen tunnelma siihen halutaan. Elokuvaohjaajan tehtäviä ovat mm. sisällön ja juonen kulun ohjaaminen, taiteellisen yleisilmeen päättäminen, näyttelijöiden suoritusten ohjaaminen sekä kuvauspaikkojen, kameroiden sijaintien, valaistuksen sekä ääniraidan sisällön valitseminen. Ohjaaja toimii yhteistyössä muun tuotantoryhmän kanssa. Pohdi, millaisia valintoja ohjaaja on joutunut tekemään, kun kirjasta on tehty elokuva. Poimi kirjasta ja elokuvasta esimerkkejä huomioistasi.
  3. Mitä ihmisten maailman esineitä näitte jättiläisten maassa? Mihin jätit käyttivät ihmisten maailman esineitä? Listaa kymmenen esinettä tai asiaa ihmisten maailmasta, joita jätit voisivat käyttää omassa maailmassaan ja keksi jokaiselle esineelle käyttötarkoitus.

Sydänasioita

Tenavat (The Peanuts Movie, USA 2015), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Millainen tunnelma elokuvassa oli? Mikä oli hauskin kohta? Oliko elokuvassa surullisia kohtia?
  2. Oletko koskaan ollut ihastunut? Mitä ihastuksen kohteelle voisi mennä juttelemaan?
  3. Elokuvassa muut lapset vähättelevät ja pilkkaavat Jaska Jokusta ja nauravat hänelle, mutta Punatukkainen tyttö näkee Jaskan tekojen taakse. Luettele ystävällisiä tai rohkeita asioita, joita Jaska Jokunen tekee elokuvassa.

Ella ja kaverit 2 – Paterock (Suomi 2013), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuva perustuu Ella ja Paterock -kirjaan. Tutustu kirjaan ja etsi kirjasta kohtia, joissa on kuvailtu jotain tarinan henkilöä yksityiskohtaisesti. Vertaa tekstin kuvausta näyttelijän roolisuoritukseen elokuvassa. Kuinka hyvin näyttelijä mielestäsi eläytyy tai esiintyy roolissaan?
  2. Elviira on rikas ja kuuluista. Millaista on Elviira-tähden elämä? Millaista elämää Elviira haluaisi elää?
  3. Kerro parilla lauseella, mikä on mielestäsi elokuvan opetus.

Ilmarin ihmelääkkeet

Asterix: Jumaltenrannan nousu ja tuho (Asterix: Le domaine des dieux, Ranska 2014), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Tee lyhyt sarjakuva elokuvan parhaasta kohtauksesta. Voit käyttää apuna Aikakausmedian Sarjiskonetta.
  2. Mitä sivistys tarkoittaa? Voiko eri puolilla maailmaa olla erilaisia käsityksiä sanan merkityksestä?
  3. Miksi gallialaiset eivät halunneet omaa kyläänsä muutettavan? Entä miksi roomalaiset eivät halunneet muuttaa Galliaan?

Metsän tarina (Suomi 2012), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Jaa paperi kahteen osaan viivoittimen avulla. Piirrä paperin toiseen osioon sinulle mieluinen metsä. Nimeä piirtämääsi kuvaan tai sen alapuolelle metsän asukkeja.
  2. Muinaiset suomalaiset kunnioittivat monia eläimiä ja maalasivat niiden kuvia muun muassa kallioon. Tee oma kalliomaalaus!
  3. Muistele elokuvan musiikkia. Miten se vaikutti elokuvan tunnelmaan?