Lukudiplomi

Netlibris

Elokuvat tehtävineen

Lataa elokuvatehtäviin pohjat tästä:

  1. Piirrostehtävä
  2. Kirjoitustehtävä

Elokuvien taustatiedot ovat Koulukinon sivuilla.

Veijarit

Rölli ja kaikkien aikojen salaisuus (Suomi 2016), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Millaisia hahmoja Rölli, Juurakko ja Mauno Mato ovat? Millaisia he ovat luonteeltaan? Millaisia asioita he arvostavat?
  2. Millaisia vaatteita röllit käyttävät? Järjestä röllipäivä. Pukeudu rölliksi ja pidä röllien muotinäytös.
  3. Ketkä ovat elokuvassa rohkeita? Millaiset teot elokuvan tarinassa ovat mielestäsi rohkeita? Miltä rohkeus tuntuu? Milloin sinä olet viimeksi tarvinnut rohkeutta?

Kanelia kainaloon, Tatu ja Patu! (Suomi 2016), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Mitä erilaisia joulunviettotapoja tunnet?
  2. Tatun ja Patun supersankarit Kapteeni Moppi ja Mikrokuitumies ovat siivoamisen mestareita. Keksi oma supersankarihahmo. Mikä erityiskyky hahmollasi on? Missä kaikessa hahmostasi on hyötyä?
  3. Elokuvassa käytetään muutamia slangisanoja. Tiedätkö sinä, mitä tarkoittavat swägi, tsufe ja pläägä? Käytetäänkö sinun kotipaikkakunnallasi joitain sanoja, joita Tatun ja Patun voisi olla vaikea ymmärtää?

Hokkus pokkus Mikko Mallikas (Hokus pokus Alfons Åberg, Norja 2013), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Mikko on mielestään iso. Ainakin tarpeeksi iso huolehtimaan omasta koirasta. Isä on kuitenkin eri mieltä. Onko Mikko sinusta tarpeeksi iso huolehtimaan koirasta? Milloin ihminen on iso?
  2. Mikko rikkoo elokuvassa joitakin sääntöjä. Kuka säännöt tekee? Miksi sääntöjä on? Olisiko maailma erilainen, jos lapset saisivat päättää asioista?
  3. Valitse yksi eläin, jonka tahtoisit lemmikiksesi. Eläin voi olla mielikuvituksellinenkin. Piirrä kuva lemmikistä ja mieti, missä sellainen eläin asuu ja miten siitä pidetään huolta.

Herra Heinämäki ja leijonatuuliviiri (Suomi 2011), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Kuvittele, että löydät mummolan vintiltä vanhan lippaan, päiväkirjan, kirjeen, avaimen, korun, kolikon tai muun esineen. Millainen tarina esineeseen voisi liittyä? Keksi ja kirjoita tarina vanhasta esineestä.
  2. Elokuvassa tapahtumapaikkoja voi olla yksi tai useita. Minkälainen Herra Heinämäki ja leijonatuuliviiri -elokuvan tapahtumapaikka, Heinämäen kylä, on? Millaisia ihmisiä kylässä asuu? Mitä eri ammatteja siellä harjoitetaan? Millä tavoin kyläläiset ovat tekemisissä toistensa kanssa?
  3. Elokuvassa on paljon hauskaa kieltä ja sanaleikkejä, esimerkiksi Herra Heinämäellä on tapana puhua sanoja väännellen. Muistele esimerkkejä elokuvasta. Keksi sitten omia sananmuunnoksia.

Karvakorvat

Late Lammas -elokuva (Shaun the Sheep Movie, Iso-Britannia 2015), ikäraja K7

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvassa ei ollut puhetta. Ymmärsitkö silti hahmojen ajatuksia ja tunteita? Miten se on mahdollista?
  2. Elokuva herättää monenlaisia tunteita. Jaa paperi neljään osaan. Piirrä jokaiseen osaan yksi tunne Late Lammas -elokuvasta (esimerkiksi ilo, suru, jännitys, ihmetys).
  3. Miten lampaat viestivät asioita toisilleen ja Vuhku-koiralle? Miten sinä ilmaisisit asioita kaverillesi tai perheellesi, kun et voisi puhua? Yritä lainata jotain kaverilta tai perheenjäseneltä puhumatta mitään. Miten lainaisit esimerkiksi kynän, sateenvarjon, uimapuvun tai vesipullon?

Bamse ja rosvokaupunki (Bamse och tjuvstaden, Ruotsi 2014), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Kuka elokuvan henkilöistä on suosikkisi? Miksi?
  2. “Rohkeus on sitä, että toimii vaikka ei uskaltaisi.” Millaiset tilanteet ovat mielestäsi pelottavia? Oletko ollut tilanteessa, jossa olet tehnyt jotain, vaikka et olisi uskaltanut? Ketkä elokuvassa olivat rohkeita?
  3. Millä tavoin elokuvan konnat hyödynsivät rosvo-osaamistaan kiltissä elämässä? Millä muulla tavoin rosvot voisivat käyttää rosvoilutaitojaan kiltisti?

Viiru ja Pesonen: Pikkukepposia ja suurta ystävyyttä (Pettersson und Findus: Kleiner Quälgeist – Große Freundschaft, Saksa 2014), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Mitä Viiru ja Pesonen –kirjoista tuttuja asioita löydät elokuvasta? Ketkä elokuvan hahmoista ovat oikeita näyttelijöitä? Ketkä ovat animaatiohahmoja?
  2. Pesonen on puuhakas ja keksii kaikenlaisia laitteita. Elokuvan alkupuolella esitellään Pesosen erikoinen lakaisulaite. Millaisen kätevän koneen sinä haluaisit keksiä? Miksi juuri sellaista konetta tarvitaan? Mihin sitä voisi käyttää? Mitä materiaalia koneen valmistukseen tarvitaan? Tee koneesta piirretty suunnitelma tai askartele mallikappale.

Huom! Tutustu myös muihin Viiru ja Pesonen-elokuviin: Viiru ja Pesonen, Viirun syntymäpäivä, Viiru ja Pesonen joulupuuhissa, Viiru ja Pesonen – muisti pätkii, Viiru ja Pesonen – Paras joulu ikinä.

Kiipeilyteline

Onnelin ja Annelin talvi (Suomi 2015), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Minkälainen olisi unelmiesi koti? Miltä siellä näyttäisi? Miltä siellä tuntuisi? Miltä siellä tuoksuisi? Mitä siellä tehtäisiin? Keitä siellä asuisi? Vastaa kysymyksiin kirjoittamalla, piirtämällä tai askartelemalla.
  2. Miltä oman kodin menettäminen voi tuntua? Miten haluaisit, että sinuun suhtauduttaisiin, jos joutuisit uuteen paikkaan asumaan? Millaiset asiat saisivat sinut tuntemaan itsesi tervetulleeksi?
  3. Elokuva oli täynnä epätavallisia ja satumaisia ääniä. Mitä ääniä muistat elokuvasta? Oliko elokuvassa sellaisia ääniä, joita ei tavallisesti kuule? Pyydä vanhempaa tai kaveria ottamaan aikaa ja ole aivan hiljaa minuutin ajan. Mitä ääniä kuului? Miltä hiljaisuus kuulosti?

Risto Räppääjä ja viileä Venla (Suomi 2012), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuva on musikaali. Millaisissa tilanteissa elokuvassa lauletaan? Mikä elokuvan lauluista on suosikkisi?
  2. Elokuvassa on sarjakuvamainen äänimaailma. Piirrä 3-4 ruudun mittainen sarjakuva jostakin elokuvan kohtauksesta. Lisää sarjakuvaan myös elokuvan ääniä, esimerkiksi lätsis, pojoing, pam, tööt. Voit piirtää sarjakuvan paperille tai toteuttaa sen tietokoneella Aikakausmedian Sarjiskoneessa.
  3. Mitä elokuva kertoo ystävyydestä? Millainen on hyvä ystävä?

Huom! Tutustu myös muihin Risto Räppääjä -elokuviin: Risto Räppääjä ja polkupyörävaras, Risto Räppääjä ja liukas Lennart, Risto Räppääjä ja Sevillan saituri, Risto Räppääjä ja yöhaukka.

Kaukoputki

Nukkumatti – seikkailu unimaassa (Das Sandmännchen – Abenteuer im Traumland, Saksa 2010), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Kuka on elokuvan päähenkilö? Ketkä ovat elokuvan sivuhenkilöitä?
  2. Mitä eri asioita ihmiset voivat pelätä? Pelottaako aikuisia? Piirrä pelottavia asioita. Mieti myös, miten pelon voi voittaa.
  3. Millainen on elokuvan Unimaa? Miten se eroaa todellisesta maailmasta? Mitkä asiat ovat mahdollisia vain Unimaassa?

Ponyo rantakalliolla (Gake no ue no Ponyo, Japani 2008), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Millainen elokuvan meri on? Miltä se näyttää tai kuulostaa eri sääolosuhteiden tai vuorokauden aikojen vallitessa? Miltä meri voi tuoksua tai haista? Millainen sen liike on? Minkä värinen se on?
  2. Millainen on merenalainen maailma elokuvassa? Piirrä tai maalaa isolle paperille meren pohja kasveineen ja kivineen. Piirrä sitten tekemällesi taustamaisemaan kaloja ja elokuvan tyyliin.
  3. Mikä on perhe? Millaisia elokuvan perheet ovat? Onko kaikilla lapsilla samanlaiset perheet? Keitä sinun perheeseesi kuuluu?

Lotta ja kuukiven salaisuus (Lotte ja kuukivi saladus, Viro 2013), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Elokuvan tarina alkaa herätyksellä. Millainen olisi hauskin tapa herätä? Keksi erilaisia tapoja.
  2. Muistele, mitä Lotta näkee unimaailmassa. Keitä hän tapaa siellä? Mitä ihmeitä unimaailmassa on? Millaisia värejä siellä on?
  3. Mitä pakkaisit seikkailuretkelle mukaan? Piirrä tai kirjoita kymmenen tärkeintä tavaraa.

Satusoppa

Kätkijät (Kari-gurashi no Arietti, Japani 2010), ikäraja S

Elokuvan tehtävät

  1. Mitä ”kätkettyjä” esineitä löydät kätkijöiden kodista? Minkälaisia keksintöjä ja esineitä Podi ja Arietta käyttävät hyväksi kätkemismatkoillaan? Mitä merkitystä nuppineulalla ja sokeripalalla on Ariettalle?
  2. Tarkkaile elokuvan äänimaailmaa. Mitä ääniä kuuluu Ariettan kotona? Mitä ääniä kuuluu silloin, kun Arietta ja isä ovat kätkemisretkellä? Mitä ääniä kuuluu ulkona?
  3. Valitse jokin pieni arkielämän esine, jossa on mielenkiintoisia muotoja ja yksityiskohtia. Piirrä kuva esineestä. Kun piirros on valmis, katso esinettä toisin silmin: Entä jos valitsemasi esine olisikin pudonnut jättiläisen repusta keskelle ihmisten maailmaa. Mieti miltä näyttäisi suunnattoman suuri lyijykynä koulun pihalla, jättiläismäinen teroitin metsän siimeksessä tai valtava viilipurkki keskellä liikenneympyrää? Jatka piirustusta lisäämällä piirtämällesi esineelle ympäristö pienoiskoossa. Käytä ympäristön hahmotteluun värikyniä, lyijykynää tai hiiltä. Ympäristö voidaan myös maalata vesivärein.

Maija Mehiläinen (Maya the Bee Movie, Australia ja Saksa 2014), ikäraja S

Elokuvan tehtävät:

  1. Maija Mehiläinen toivoo, että kaikki osaisivat arvostaa kaunista maailmaa. Mikä on kaunein paikka, jonka tiedät? Tee retki luontoon ja valokuvaa kauniita paikkoja.
  2. Voivatko erilaiset ihmiset olla ystävyksiä? Pitääkö ystävien aina olla samaa mieltä asioista?
  3. Mehiläispesässä on paljon sääntöjä. Kuvittele, että käyt koulua jossakin erikoisessa paikassa, vaikkapa Nurinkurin-maassa, robottien kaupungissa tai kuuhun rakennetussa kuplassa. Keksi erikoisen paikan kouluun välituntisäännöt.